2013-04-23 15:20:20

Påve Franciskus: Kristna är ödmjuka, fattiga och milda, klättrare har ingen tro


(23.04.2013Måndagens mässa i Santa Martakapellet firade påven i närvaro av anställda vid Vatikanradion tillsammans med chefen fader Lombardi.

I måndagens text säger Jesus att den som inte går in i fårfållan genom grinden är inte fårens herde. Den enda grind och dörr för att komma in i Guds rike, att komma in i kyrkan, sa påven, är Jesus själv. ”Den som inte går in i fårfållan genom grinden utan klättrar in på ett annat ställe, han är en tjuv och en rövare” och påven sa: den som vill få egen vinning är en som vill klättra.

Lyssna här: RealAudioMP3 Även inom kristna församlingar finns dessa klättrare, eller hur? Och som medvetet och omedvetet låtsas att gå in, men som är tjuvar och rövare. Varför? För att de stjäl Jesu ära och vill ha äran själva. Som om religionen var en affär: Jag ger dig ära så ger du mig ära. Men dessa har inte gått genom den riktiga grinden. Det riktiga grinden är Jesus och den som inte går genom den tar fel. Och hur vet jag att detta är Jesu grind? Ta saligprisningarna och gör vad de säger. Du är ödmjuk, du är fattig, du är mild; du har rätt.

Lyssna här:RealAudioMP3 Men en del av er kommer att säga: 'Fader, du är en fundamentalist!'. Nej, bara just därför att Jesus sade: Jag är grinden. Helt enkelt. En vacker grind, en kärlekens grind som är en grind som inte lurar oss och inte är falsk. Den säger alltid sanningen. Men ömt med kärlek.

Lyssna här: RealAudioMP3 Påven sa: Ibland frestas vi att ha kontroll över oss själva och inte Guds ödmjuka barn och tjänare. Och detta är frestelsen att leta efter andra grindar, dörrar eller andra fönster för att gå in till Gud rike. Man går bara in genom den grinden i Jesu namn. Alla de som gör något annat och som klättrar för att gå in genom fönstret är tjuvar och rövare. Herren är enkel. Han talar inte på ett svårt sätt: Han är enkel.

Påven inbjuder att be om nåden att alltid knacka på denna dörr:

Lyssna här: RealAudioMP3 Ibland är den stängd: vi är ledsna, nedslagna och vi har svårt att knacka på den dörren. Gå inte och leta efter andra dörrar som verkar enklare, bekvämare och mer till hands. Alltid detta: Jesus. Och Jesus gör oss aldrig besvikna, Jesus lurar oss aldrig, Jesus är inte en tjuv och han är inte en rövare. Han har gett sitt liv för mig: alla vi måste säga: Och du som har gett mig livet, snälla, öppna så att jag kan komma in.








All the contents on this site are copyrighted ©.