2013-04-22 17:02:34

Påve Franciskus: De ljumma kristna skapar småkyrkor, men det är inte Jesu Kyrka


(22.04.2013)De ljumma kristna är de som vill bygga en kyrka med egna mått, men det är inte Jesu Kyrka. Det sa påven på lördagsmässan i Santa Martakapellet. Närvarande var frivilliga systrar inom Vatikanens barnavård, som sedan nittio år stödjer behövande barn och familjer i Rom utan åtskillnad av religion eller nationalitet. Vid påvens sida var två barn som altartjänare.

Lyssna här: RealAudioMP3 Den första kristna gemenskapen efter förföljelsen, lever ett ögonblick av fred och förstärks, vandrar och växer i fruktan för Herren och med Andens stöd. Påven kommenterade texten ur Apostlagärningarna (9:31-42): det är denna anda som Kyrkan lever och andas, som vandrar i Guds närvaro på ett rent sätt:

Det är Kyrkans stil. Vandra i fruktan för Herren är lite känslan av tillbedjan, närheten till Gud, eller hur? Kyrkan vandrar så och när vi är i Guds närhet gör vi inte dåliga saker och tar inte dåliga beslut. Vi är inför Gud. Även med glädjen och lyckan: detta är den Helige Andes tröst, den gåva och tröst som Herren har gett oss hjälper oss att gå framåt.

I lördagens text (Joh 6:60-69) talar många lärjungar hårt med Jesus, de muttrar, de är chockerade och så småningom lämnar de Mästaren:

Lyssna här: RealAudioMP3 De gick undan för att de sa att denne man är lite speciell, han säger svåra saker och vi kan inte... Vi går en aning bakåt och inte helt vid sidan av Honom. Dessa kanske beundrade Jesus på ett sätt, men lite på håll: Låt oss inte beblanda oss för mycket med denne man, för han säger lite konstiga saker.

Dessa kristna är inte solidariska med Kyrkan, de vandrar inte i Guds närvaro, de han inte funnit tröst i den Helige Ande och de får inte Kyrkan att växa.

Lyssna här: RealAudioMP3 De är bara kristna med förnuftet, de tar avstånd. Kristna som är som ”satelliter” som har en liten kyrka med egna mått, för att kalla dem med Jesu ord i Uppenbarelseboken(3:14-17), ljumma kristna. Ljumheten som kommer in i Kyrkan.

Påve Franciskus tänker på de alla kristna som vittnar om Jesus ända till martyrsskap. Dessa, sa han, är inte ”satellitkristna” för de vandrar med Jesus, på Jesu väg:

Lyssna här: RealAudioMP3 Det vet precis vad Petrus säger till Herren, när Herren frågar honom: ”Inte vill väl ni också gå er väg” och vara ”satellitkristna”? Simon Petrus svarar: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord”. Så från en större grupp blir det en lite mindre grupp, men som väl vet att de inte kan gå över till den andra sidan, för att endast Han, Herren har det eviga livets ord.

Lyssna här: RealAudioMP3 Påven avslutade med att upphöja en bön: Vi ber för Kyrkan, att den fortsätter att växa, att förstärkas och att vandra i fruktan för Gud och med den Helige Andes tröst. Att Herren befriar oss från frestelsen till förnuftstro och frestelsen att muttra mot Jesus, för att han är för krävande och från frestelsen att skandalisera. Så må det vara.









All the contents on this site are copyrighted ©.