2013-04-18 16:37:59

Påven: Tro är att tro på en Gud som är en människa, inte en ”Gud-sprej”


(18.04.2013)Lyssna här: RealAudioMP3 Tron är en gåva som börjar med mötet med Jesus, som är en verklig Person. Franciskus sa detta i sin predikan i mässan Santa Martakapellet på torsdagsmorgonen. I firandet deltog personalen vid Vatikanens kontor för offentlig säkerhet tillsammans med biträdande statssekreterare Msgr. Giovanni Angelo Becciu och Msgr. Bettencourt, en av kontorets avdelningschefer.

Det är inte en ogripbar närvaro, en sprejdoft som sprider sig utan att man vet vad det är. Gud är en konkret Person, han är en Fader och därför föds tron på Honom genom ett levande möte som man upplever som helt påtagligt. Stycket ur Evangeliet som påve Franciskus reflekterade över är den där Jesus säger till folksamlingen: "den som tror har evigt liv". Det är ett tillfälle för att se över sitt samvete. Hur ofta säger sig inte många människor att i grunden tro på Gud. Men på vilken Gud tror du? Detta var den direkta fråga som påven ställde med tanke på många personers avtagande tro på den äkta konkreta tron.

En diffus Gud, en Gud-spray, som är lite överallt men man vet inte vad det är. Vi tror på Gud som är Fader, som är Son, som är Helig Ande. Vi tror på Personer och när vi talar med Gud talar vi med Personer: antingen talar jag med Fadern, Sonen eller den Helige Ande. Detta är tro.

I stycket i evangeliet säger Jesus också att ingen kan komma till honom om de inte dras till Fadern. Dessa ord, sa Franciskus, visar att att gå med och finna och lära känna Jesus är en gåva som Gud ge oss i överflöd. En gåva som den etiopiska drottningens hovman beskrivs få i Apostlagärningarna, då Filippo sänds av Kristus att berätta om Gamla Testamentet i ljuset av uppståndelsen. Denne hovman, sa påven, var inte en vanlig man utan en kunglig ekonomiminister och därför kan vi tänka oss att han vara en aning fäst vid pengar och en karriärist. Men då han lyssnar på det Filippo säger om Jesus känner han att det är en glad nyhet, han blir så glad att han låter sig döpas på den första plats där det finns vatten.

Den som tror har evigt liv och lever. Men tron är en gåva och Fadern som finns där ger. Vi behöver fortsätta denna vandring. Syndare är vi alla och vi har alltid något som inte är så bra, men Herren förlåter oss om vi ber om förlåtelse. Framåt alltid, utan att tappa modet. På denna väg kommer samma sak ske oss som för den kunglige ekonomiministern. Precis som han fortsatte sin väg full av glädje efter att ha upptäckt tron.

Lyssna här: RealAudioMP3 Det är trons glädje, glädjen över att ha mött Jesus och glädjen som endast Jesus ger oss är glädjen som ger fred. Inte det som världen ger utan det som Jesus ger. Detta är vår tro. Vi ber Herren att han får oss att växa i denna tro, denna tro som gör oss starka, som gör oss glada, detta tro som alltid börjar med mötet med Jesus och som alltid fortsätter i livet genom små dagliga möten med Jesus.

I slutet av mässan riktade Franciskus ett särskilt tack till kontoret för offentlig säkerhet för den tjänstgöring som de utför i samhället, en tjänstgöring för det gemensamma bästa och för en gemensam fred som arbetar för hederlighet, viljekraft, ärlighet och lugn.








All the contents on this site are copyrighted ©.