2013-04-10 15:41:08

Påve Franciskus: Det är Guds kärlek som räddar, inte pengar, makt eller fåfänga


(10.04.2013)Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte sakll gå under utan ha ett evigt liv. Om dagens liturgi talade påven i sin predikan under mässan i Santa Martakapellet som koncelebrerades tillsammans med kardinal Angelo Sodano och kardinal Angelo Comastri. Närvarande var några anställda vid Peterskyrkans konst och restaureringsskola och den italienska inrikesministern Anna Maria Cancellieri tillsammans med sina familjemedlemmar.

Herren, sa påven, räddar oss med sin kärlek. Han räddar oss inte med ett brev, ett dekret, utan han räddade oss med sin kärlek. En kärlek som är så stor att den driver honom att sända sin Son som Han gjorde till en av oss, vandrade med oss...och detta räddar oss. Men, sa påven, vad betyder denna räddning? Vad betyder det att bli räddad? Det betyder, förklarade han, att få tillbaka av Herren den värdighet som vi har förlorat, värdigheten att vara Guds barn. Det betyder att återfå hoppet.

Denna värdighet växer till den slutliga möte med Honom. Detta är frälsning ens väg och detta är vackert: detta gör endast kärleken. Vi är värdiga, vi är hoppets kvinnor och män. Detta betyder att vara räddade av kärleken. Men problemet är, underströk påven, att vi ibland vill rädda oss själva och tror att vi klarar det. Till exempel genom att känna oss säkra genom pengar och vi tänker: jag är trygg, jag har allt, jag har pengar..det finns inga problem..Jag har värdighet: en rik persons värdighet. Men detta, sa påven, räcker inte. Vi tänker på liknelsen i Evangeliet, om den mannen som hade sädesladan full och sa att jag ska fylla en till för att ha mer och sedan kommer jag att sova lugnt. Och Herren sa till honom Din dåre, i natt skall ditt liv tas ifrån dig. Denna räddning fungerar inte, det är en provisorisk räddning och det är en skenbar räddning!

Andra gånger, fortsatte påven, tror vi att vi kan rädda oss genom fåfängan, genom stoltheten, eller hur? Vi tror oss vara maktfulla...Detta är inte bra heller. Vi maskerar vår fattigdom och våra synder genom fåfängan och stoltheten..Även detta har ett slut. Men den äkta räddningen ligger i den värdighet Gud ger oss tillbaka genom hoppet som Kristus gav oss på Påsken. Påven inbjöd: Låt oss göra en troshandling idag: Herre, jag tror. Jag tror på Din kärlek. Jag tror att din kärlek har räddat mig. Jag tror att Din kärlek har gett mig den värdighet som jag inte hade. Jag tror att Din kärlek ger mig hoppet. Och endast Guds kärlek kan ge äkta värdighet och ett äkta hopp. Det är fint att tro på kärleken, avslutade påven, detta är sanningen. Det är vårt livs sanning. Vi ber: Herre, jag tror på Din kärlek. Och vi öppnar hjärtat för att denna kärlek ska komma och fylla oss och driva oss att älska andra. Må så vara.








All the contents on this site are copyrighted ©.