2013-03-24 13:12:24

Kolme sanaa: Ilo! Risti! Nuoret!


(24.3) "Jeesus saapuu Jerusalemiin. Koko opetuslasten joukko alkoi ylistää: Siunattu hän kuningas, joka tulee Herran nimessä! Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa(Luuk.19.38). Näky on täynnä valoa, iloa ja juhlaa", lausui paavi Franciscus saarnassaan palmusunnuntaina. "Messun alussa toistimme samat sanat.Myös me vastaanotimme Jeesuksen ystävänä, veljenä ja kuninkaana, kuin elämäämme valaiseva majakka. Tästä tulee meille sana ilo. Älkää koskaan olko surullisia! Kristitty ei voi olla surullinen! Älkää koskaan menettäkö rohkeuttanne! Ilomme ei synny suuresta omaisuudesta, vaan siitä, että olemme kohdannneet Jeesuksen, sekä tietoisuudesta, ettemme koskaan ole yksin, emme edes vaikeina hetkinä, kun kohtaamme ylitsepääsemättömiltä tuntuvia ongelmia ja esteitä, ja niitähän on paljon. Seuraamme Jeesusta, mutta ennen kaikkea tiedämme, että hän seuraa meitä ja ottaa kannettavakseen taakkamme: tässä on ilomme ja toivomme.
Toinen sana on risti. Jeesus saapuu Jerusalemiin kuollakseen ristillä. Ristiltä loistaa hänen kuninkuutensa: hänen kruununsa on puuristi. Hän puhdistaa verellään myös meidän syntimme. Me kaikki voimme voittaa pahan yhdessä Kristuksen kanssa. Meidän on opittava katsomaan ylös kohti Jumalaa, mutta myös alas kohti muita, kohti viimeisimpiä.
Tänään tällä torilla on paljon nuoria. Ja tässä kolmas sana: nuoret. Teillä on tärkeä osa uskon juhlassa. Te tuotte meille uskoniloa ja sanotte meille, että usko on elettävä nuorella sydämellä, myös 70-, 80-vuotiaana! Kristuksen kanssa sydän ei koskaan vanhene. Te ette häpeä hänen ristiään, päinvastoin syleilette sitä, koska olette ymmärtäneet, että se on lahja, mikä antaa meille todellista iloa ja että Jumala voittaa pahan rakkaudella".







All the contents on this site are copyrighted ©.