2013-01-08 14:13:21

Påven till kyrkan i Kambodja: Era martyrer och er tro ger landet hopp


(08.01.2013)”Kyrkan i Kambodja är dynamisk och trosbekännelsen är nu som förr en källa till hopp för hela landet.” Detta sa Benedictus XVI i ett videobudskap som skickades till deltagarna vid kongressen "Vatikankonciliet II och Kyrkan" som avslutades i går i Phnom Penh och som organiserades i samband med Trons År. Vid avslutningen överlämnades konciliets texter och katekesen på Kambodjas officiella språk khmer.


Påvens videobudskap som visades i Kambodja betyder väldigt mycket för den lilla församlingen i landet. På den plats där den gamla katedralen i Phnom Penh stod, som förstördes 1975 av Röda khmerernas under Pol Pot, byggs nu en ny katedral. Påven hyllade den nyfunna freden i landet i sitt tal. ”Efter en period av oroligheter som la ert land i mörker, vill jag betona att genom mod och den tro och uthållighet som era herdar och många av era kristna bröder och systrar, av vilka många dödades, har utstått, representerar de en ädel vittnesbörd om Evangeliets sanning."


Påvens tal, som var som en tillgiven omfamning till en kyrka långt borta men som står nära hans tankar, satte prägel åt den tre dagar långa kongressen. De över fyrahundra delegater som deltog hade sammankallats för att fördjupa sig i det Andra Vatikanenkonciliet med anledning av femtioårsjubiléet och även av tjugoårsjubiléet av publikationen av Kyrkans Katekes. Betydande var också distributionen av katekesen på khmer. Det är ett tecken på vitalitet i en kyrka som bara är 1% av befolkningen - 96% av Kambodjas befolkning är buddister.


Påven sa: ”Var säkra på era bröder och systrars böner, vilkas blod rann på risfälten! Var ”jästen i ert samhälles deg” , (jfr Matt 13:33)., vittna om Kristi kärlek för alla, bygg vänskapsband med medlemmar av andra religiösa traditioner och vandra på rättvisans och barmhärtighetens väg. "


Påven sa de kambodjanska seminaristerna och prästerna att deras liv och böner är en källa till hopp och till förnyandet av nya kallelser. Och att ordensfolk och konsekrerade lekmän med olika bakgrund tillsammans, genom sin mission, ska hjälpa andra att möta Jesus Kristus." Eftertryckliga är även påvens ord till de som är unga i tron ​​och de som ännu inte har denna trons gåva:


”Kära unga, som är döpta under de senaste åren: Glöm inte att Kyrkan är er familj. Den räknar med er vittnesbörd om livet och kärleken som ni har funnit i Jesus. Jag ber för er och uppmuntrar er att vara Kristi generösa lärjungar.”(...) Och alla ni som söker Gud, framhärda och vara säkra på att Kristus älskar er och erbjuder er sin frid."









All the contents on this site are copyrighted ©.