2012-12-25 19:10:35

Påven: Urbi et Orbi och julens budskap, ”det finns hopp i världen”


(25.12.2012) Genom vår Herre Jesu Kristi födsel, "har sanningen sprungit fram ur jorden", även idag ”under 2012, har från denna jord sanningen sprungit upp! Därför finns det hopp i världen, ett hopp vi kan lita på, även under de svåraste tiderna och under de svåraste situationerna. Sanningen har sprungit fram, och för med sig godhet, rättvisa och fred." Men vi måste öppna dörrarna till våra hjärtan för att kunna välkomna Gud, hitta utrymme för honom, så att han inte avvisas i dag som för 2000 år sedan, för att detta hopp om fred ska kunna överleva.

Lyssna här: RealAudioMP3 Benedictus XVI uttryckte oro, blandat med glädje och hopp under midnattsmässan på julafton och återigen under Urbi et Orbi budskapet på juldagen från den centrala balkongen på Peterskyrkan inför 50 tusen personer på Petersplatsen.

Påven talade om Mellanöstern och Afrika och lanserade en vädjan till de nya ledarna i Kina. "Där Gud inte förhärligas - sa han under midnattsmässan - där han glöms eller förnekas, där finns det heller ingen fred." Under juldagens budskap tillade han: "Må fredsfursten vända blicken till de nya ledarna i Folkrepubliken Kina inför den stora uppgift som väntar dem. Jag vill uttrycka min förhoppning, att för att uppfylla denna uppgift, kommer de att uppskatta religionernas bidrag, genom att respektera samtliga, på ett sådant sätt att de kan hjälpa till att bygga ett broderligt samhälle till gagn för deras ädla folk och för hela världen."

På julafton hade påven bett en bön om att israeler och palestinier kunde få leva sina liv i den ende Gudens frid och i frihet. Men även för de som lever i "Libanon, Syrien, Irak och deras grannar: att det må finnas frid, att de kristna i dessa länder där vår tro föddes kan fortsätta att leva där, att kristna och muslimer kan bygga upp sina länder sida vid sida i Guds frid."

Återigen under hans julbudskap till världen som sändes på TV, radio och Internet, vädjade han för folket i Syrien, och konflikternas oskyldiga offer, om lättare tillgång för att kunna omhänderta flyktingar och migranter och främja dialogen i strävan efter en politisk lösning på konflikten.

Påven talade också om Egypten, ett land som "välsignades av Jesu barndom” – ”må medborgarna arbeta tillsammans för att bygga samhällen grundade på rättvisa och respekt för varje persons frihet och värdighet."

Han bad för en återgång till freden i Mali och av endräkten i Nigeria och Kenya, som plågas av en terrorism som ofta riktas mot kristna och för flyktingarna från de östra delarna av den Demokratiska republiken Kongo.

Men under julen i år, under Trons år, talade Benedictus XVI huvudsakligen om tro. "Gud kan inte komma in mitt hjärta om jag inte öppnar dörren för honom." Och han ställde frågan "Vad skulle hända om Maria och Josef skulle knacka på min dörr. Skulle det finnas utrymme för dem?"

I dagens värld kommer människor att hitta plats i deras hektiska, teknikdrivna liv för barn, fattiga och Gud? ”Vi är så fyllda av oss själva", noterade han, "att det inte finns något utrymme kvar för Gud. Och det innebär att det inte finns utrymme för andra heller, för barn, för de fattiga, för främlingen ".

Påven underströk att "omfattande tankeströmningar" anklagar religioner och monoteismen i synnerhet för att vara "orsaken till våldet och krigen i världen". "Det är sant", sa påven "att religion kan skadas och därmed gå emot sitt djupaste väsen, när folk tror att de måste ta Guds sak i egna händer, som gör Gud till deras privata egendom. Vi måste vara på jakt efter dessa snedvridningar av det heliga. Man kan inte förneka vissa missbruk av religionen under historiens gång, men det är inte sant att ett förnekande av Gud skulle leda till fred. Om Guds ljus är släckt, släcks också människans gudomliga värdighet."

Benedictus XVI avslutade juldagshälsningen med orden: "Kristi födelse är ett blommande av nytt liv för hela mänskligheten. Må varje land bli god jord som tar emot och skapar vänlighet och sanning, rättvisa och fred. God Jul till er alla!

En hälsning han upprepade på 65 språk, till glädje för alla dem som stod på Peterplatsen på juldagen.








All the contents on this site are copyrighted ©.