2012-10-17 15:05:46

Audiensen: Trosbekännelsen och hur man läker klyftan mellan tro och vardagsliv


(17.10.2012) Trons år är ett år tillägnad trosundervisningen för att läka klyftan mellan vad vi bekänner oss till och hur vi lever våra dagliga liv som troende i Kristus och därigenom undvika att skapa en religion som till sist endast avspeglar oss själva. Detta var Benedictus XVI:s budskap under onsdagsaudiensen inför tusentals pilgrimer och besökare på Petersplatsen.

För att ledsaga kristna över hela världen på vår gemensamma vandring under Trons år – som han invigde i förra veckan – sa påven att han skulle avbryta sin serie om den kristna böneskolan för att nu koncentrera sig på att hjälpa de troende att fördjupa sin förståelse om varför vi tror på vad vi tror, och han börjar med själva trosbekännelsen.

Påven kom till detta beslut efter att ha studerat resultaten från ett frågeformulär som biskopar runt om i världen fick svara på inför biskopssynoden om den nya evangelisationen, som nu pågår i Vatikanen. Påven betonade vissa gemensamma trender: en tro som är passiv och privat, ett avståndstagande från trosutbildning samt en växande klyfta mellan tro och vardagsliv.

Han sa att "kristna är ofta okunniga om kärnan i deras katolska tro, trosbekännelsen, som lämnar ett utrymme för en viss synkretism och religiös relativism, utan klarhet om de sanningar man bör tro på och kristendomens unika frälsning. Risken är inte avlägsen i dag att människor bygger en så kallad "gör-det-själv" religion. I stället bör vi återvända till Gud, Jesus Kristus, vi måste återupptäcka evangeliets budskap, ta den djupare in i våra sinnen och vårt dagliga liv".








All the contents on this site are copyrighted ©.