2012-10-07 12:25:32

Paavi avasi synodin uudelleen evankelioimisesta ja julisti kaksi uutta kirkon opettajaa


(7.10) "Tämän sunnuntain lukukappaleet tarjoavat meille kaksi kohtaa, mitkä antavat ajattelemisen aihetta: ensimmäinen on avioliitto ja toinen Jeesus Kristus. Tämän synodin alkaessa meidän on kiinnitettävä katseemme Herraan Jeesukseen, joka kuoleman tuskat kärsittyään on "seppelöity kirkkaudellla ja kunnialla"(Hebr.2,9). Jumalan sana asettaa meidät kunniakkaan ristiinnaulitun eteen, jotta koko elämämme ja erityisesti tämä synodi tapahtuisivat Hänen ja hänen salaisuutensa valossa. Kirkon tehtävä on evankelioiminen. Uskollisina Jeesuksen käskylle, hänen opetuslapsensa lähtivät maailmaan julistamaan hyvää sanomaa ja perustivat kaikkialle kristittyjen yhteisöjä. Aikaa myöten ne kehittyivät hyvin järjestäytyneiksi kirkoiksi lukuisine uskovineen.
Uudelleen evankelioiminen on tarkoitettu lähinnä henkilöille, jotka ovat kastettuja, mutta ovat loitontuneet kirkosta. Tänään alkavan synodin tarkoitus on auttaa heitä kohtaamaan uudelleen Herra, sillä ainoastaan Hän voi antaa olemassaololle merkityksen ja rauhan.
Toinen aihe on avioliitto. Raamatun sanoman voi tiivistää Mooseksen I:ssä kirjasssa olevaan lukuun ja minkä Jeesus toisti: Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi(Moos1,2,24; Mark. 10,7-8). Miten nämä sanat puhuttelevat meitä tänään? Minusta tuntuu, että ne kehottavat meitä olemaan tietoisempia jo tunnetusta tosiasiasta, mutta mitä ehkä ei arvosteta tarpeeksi: avioliitto jo itsessään on evankeliumi, hyvä sanoma tämän päivän maailmalle ja erityisesti maallistuneelle maailmalle. Miehen ja naisen välinen liitto rakkaudessa ja purkamattomuudessa puhuu Jumalasta. Avioliitto perustuu Jumalasta tulevaan armoon. Uskon kriisillä ja avioliiton kriisillä on selvä yhteys. Kirkon mukaan avioliitto on uudelleen evankelioimisen lähde. Tätä todistavat lukuisat kokemukset, kuten äskettäinen Maailman Perhekokous".







All the contents on this site are copyrighted ©.