2012-07-16 08:29:00

Paavi: lukekaa uudelleen kirkolliskokouksen asiakirjoja


(16.7) "Olen onnellinen voidessani toimittaa kanssanne tämän messun ja jakaa yhteisönne ilot, toivot ja ponnistukset", lausui Benedictus XVI seurakuntavierailulla Frascatissa."Tämän päivän evankeliumissa Jeesus lähettää kaksitoista apoastolia matkaan(Mark.6,7-13). Heidän kutsumuksensa toteutuu täydellisesti Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen Pyhän Hengen helluntaina vuodattaman lahjan avulla. On hyvin tärkeää, että Jeesus halusi kahdentoista osallistuvan toimintaansa alusta alkaen: tämä oli eräänlaista "harjoittelua" ennen sitä suurta vastuuta, mikä heitä odotti. Jeesus lähettää heitä kaksi kerrallaan ja antaa heille ohjeita. Ensimmäinen koskee irrottautumista rahasta ja mukavuuksista. Sitten Jeesus varoittaa, että he eivät aina tule saamaan myönteistä vastaanottoa; joskus heidät ajetaan pois, heitä voidaan myös vainota. Mutta tämän ei pidä tehdä heihin vaikutusta, heidän on puhuttava Jeesuksen nimissä ja julistaa Jumalan valtakuntaa, eikä olla huolissaan onnistumisesta. Jeesus varoittaa myös, että joillain paikoin heidät kieltäydytään vastaanottamasta. Siinä tapauksessa heidän on mentävä muualle, mutta sitä ennen heidän on puhdistettava pöly jaloistaan(Mark.6,11), ele, mikä merkitsee eroa kahdessa mielessä: moraalista eroa- olemme antaneet teille ilmoituksen, mutta te kieltäydyitte siitä, sekä aineellista eroa- emme pyytäneet mitään itsellemme. Apostoliseen lähetykseen kuuluu aina kaksi aspektia: Jumalan sanan julistus ja rakkauden teot. Herra kylvää runsaasti lahjojaan myös täällä ja kehottaa jatkamaan hänen lähetystään. Myös täällä tarvitaan uudelleen evankelioimista ja siksi kehotan teitä elämään syvällisesti lokakuussa alkavan Uskon Vuoden. Silloin tulee kuluneeksi 50 vuotta Vatikaanin II kirkolliskokouksen alkamisesta. Kirkolliskokouksen asiakirjat sisältävät valtavan rikkauden uusien sukupolvien hyväksi".







All the contents on this site are copyrighted ©.