2012-07-08 12:18:29

Kukaan ei ole profeetta omalla maalla


(8.7.) Benedictus XVI: "Haluan pysähtyä lyhyesti tämän sunnuntain evankeliumin tekstiin, mistä on johdettu tunnettu sanonta 'kukaan ei ole profeetta omalla maalla', missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa parissa ja omassa kodissaan(Mark.6,4). Jeesus oli lähtenyt Nasaretista noin 30 vuotiaana ja saarnannut ja parantanut muualla. Palattuaan jonkin ajan kuluttua takaisin ja ryhdyttyään opettamaan synagogassa, monet kyselivät hämmästyneinä: Mikä on tämä viisaus, ja tunsivat hänet Marian poikana, rakennusmies, joka eli meidän keskuudessamme. Näin he torjuivat hänet(Mark.6,2-3). Markus kirjoittaa kertomuksen lopussa: Ihmisten epäusko hämmästytti Jeesusta. Kuinka on mahdollista, että he eivät tunteneet totuuden valoa?Miksi emme avaudu Jumalan hyvyydelle, joka halusi olla kaltaisemme? Jeesus nasaretilaisessa asuu Jumala. Samanaikaisesti, kun etsimme muita merkkejä, muita ihmetekoja, emme huomaa, että todellinen merkki on hän, ihmiseksi tullut Jumala, hän on maailman suurin ihme: koko Jumalan rakkaus. Ainoa, joka todella oli ymmärtänyt poikansa totuuden, oli hänen äitinsä, Neitsyt Maria, autuas, joka uskoi (Luuk.1,45). Mariassa hänen poikansa ei herättänyt pahennusta: hänen hämmästyksensä oli täynnä uskoa ja rakkautta, kun hän näkee poikansa samanaikaisesti ihmisenä ja jumalallisena. Oppikaamme häneltä, uskon Äidiltä, tuntemaan Kristuksessa Jumalan täydellinen paljastuminen".







All the contents on this site are copyrighted ©.