2012-05-02 12:06:36

Den första martyrens bön i dagens audiens


(02.05.2012) Under en blå majhimmel tog påven emot pilgrimer på Petersplatsen denna morgon för att fortsätta sin trosundervisning om den kristna bönen. Efter att ha reflekterat om den kristna bönen med hjälp av det gamla testamentet och evangelierna är nu påven framme vid vad Apostlagärningarna lär oss om bön, och idag tog han berättelsen den första kristna martyren, den helige Stefan, till hjälp för att förklara hur man i Kristus förenar bön, kontemplation och reflektion över Guds ord. Påven sa:

”I Stefans tal före sin död är det tydligt att hans ord är förankrade bedjande läsning av händelserna kring Kristi död och uppståndelse i ljuset av Guds Ord. När Stefan anklagas för att ha sagt att Jesus skulle förstöra templet och Mose lag, svarar han genom att presentera Jesus som den Rättfärdige som profeterna proklamerade, i vilken Gud har blivit närvarand i mänskligheten på ett unikt och definitivt sätt.”

”Stefan beskriver Jesus som Guds sanna tempel i världen; genom sin död för våra synder och sin uppståndelse till nytt liv, har han blivit den slutgiltiga "platsen" för äkta tillbedjan till Gud. Stefans vittnesbörd som fått sin näring genom bönen, kulminerar i hans martyrskap. Genom hans förbön och exempel kan vi lära oss att dagligen förena bön, kontemplation i Kristus och reflektion över Guds ord. På detta sätt kommer vi djupare uppskatta Guds frälsningsplan och verkligen göra Kristus Herre i våra liv.

Påven avslutade med att hälsa till pilgrimer på olika språk. På engelska riktade han särskilt sin hälsning till pilgrimer från Norges kristna råd och till svenskkyrkliga församlingar från Sverige.








All the contents on this site are copyrighted ©.