2012-05-31 08:32:03

Kristitty ei koskaan menetä rohkeuttaan


(31.5) Benedictus XVI kommentoi katekeesissaan Paavalin toista kirjettä korinttilaisille, jotka olivat kyseenalaistaneet hänen tehtävänsä. "Paavali on joutunut kokemaan monia kärsimyksiä ja vaikeuksia, mutta hän ei koskaan ole menettänyt rohkeuttaan, sillä häntä tukee Jeesuksen armo ja läheisyys, jonka käsiin hän on uskonut koko elämänsä. Tästä kirjeestä käyvät ilmi hänen hirvittävät kärsimyksensä, mutta kaikkiin tilanteisiin, mitkä ovat näyttäneet ulospääsemättömiltä, on hän saanut lohdutusta ja tukea Herralta. Ollessaan vankilassa kahleissa, hän kirjoitaa uskolliselle avustajalleen Timoteukselle:Mutta Jumalan sana ei ole kahleissa. Siksi kestän mitä tahansa Jumalan valittujen tähden, jotta hekin saavuttaisivat pelastuksen, jonka Kristus Jeesus on hankkinut, ja sen mukana ikuisen kirkkauden(Tim.2,9-10). Kärsiessään Kristuksen tähden, Paavali kokee Jumalan lohdutuksen. Hän kirjoittaa:Niin kuin Kristuksen kärsimykset ovat tulleet runsaina meidän osaksemme, samoin on Kristus tuonut meille runsaasti lohdutusta(2Kor.1,5).
Usein elämäämme kuuluvat vaikeudet, väärinkäsitykset ja kärsimykset. Mutta myös me voimme tuntea konkreettisesti Jumalalta tulevan lohdutuksen uskollisessa suhteessamme Jumalaan ja jatkuvassa jokapäiväisessä rukouksessa. Tämä vahvistaa uskoamme, koska voimme konkreettisesti kokea Jumalan "kyllä" Kristuksessa; saamme tuntea hänen uskollisen rakkautensa. Paavali korostaa:Eihän myöskään Jeesus Kristus, Jumalan Poika, jota minä, Silvanus ja Timoteus olemme teille julistaneet, tullut ollakseen sekä "kyllä" että "ei", vaan hänessa toteutui "kyllä". Ovathan Jumalan lupaukset saaneet hänessä vahvistuksen. Siksi mekin vastaamme hänen kauttaan: Aamen, Jumalan kunniaksi(2Kor.1,19-20). Jumalan "kyllä" on yksinkertaisesti ja varmasti "kyllä", ja tähän annamme oman vastauksemme "kyllä" ja "aamen", näin olemme varmoja hänen sanassaan "kyllä".







All the contents on this site are copyrighted ©.