2012-04-08 12:42:39

"Kristus vårt hopp, har uppstått!" Påvens Urbi et Orbi påsken 2012


(08.04.2012) Över 100 000 troende deltog vid påven Benedictus XVI:s mässa på Petersplatsen på påskdagen. I tidig morgontimme började Petersplatsen fyllas av pilgrimer, som firar påsk i Rom, och deltar i den påvliga mässan som avslutas med välsignelsen ”Urbi et Orbi” – till jorden och världen. Som traditionen vill sedan 1985 är blomsterarrangemangen på Petersplatsen denna morgon en gåva från Holland. Siffrorna talar om 42000 blommor och växter: liljor, rosor, astrar och grenar av japanska körsbärsträd.

Påven inledde mässan med "Resurrexit" riten – då han öppnar ikonen med den Uppståndne Kristus. Eftersom påven avslutar dagens mässa med ett budskap i samband med Urbi et Orbi välsignelsen, höll han ingen predikan under mässan. Efter mässan klev han ut på balkongen på Peterskyrkans fasad och sa:

Kära bröder och systrar i Rom och i hela världen!

"Surrexit Christus, Spes Mea" - "Kristus, mitt hopp, har uppstått"

Må kyrkans jublande röst nå alla er med den gamla psalmens ord som Maria från Magdala använder, vid hennes första möte med den uppståndne Jesus på påskdagens morgon. Hon sprang till de andra lärjungarna och meddelade andlöst: "Jag har sett Herren!" (Joh 20:18). Även vi som har färdats genom fastans öken, och passionens sorgfyllda dagar, höjer idag segerropet: "Han är uppstånden! Han är sannerligen uppstånden! "

Varje kristen återupplever Maria från Magdalas upplevelse. Det är ett möte som förändrar våra liv: mötet med en unik man som låter oss uppleva hela Guds godhet och sanning, som befriar oss från det onda – inte på ett ytligt och flyktigt sätt - han befriar oss radikalt, helar oss på djupet och återställer vår värdighet. Det är därför som Maria från Magdalas kallar Jesus "mitt hopp": det var han som gjorde henne pånyttfödd, som gav henne en ny framtid, ett liv av godhet och frihet från det onda. "Kristus mitt hopp" betyder att all min längtan efter godhet finner i honom en reell möjlighet till att uppfyllas: med honom kan jag hoppas på ett gott, fullkomligt och evigt liv, då Gud själv har kommit oss så nära, att han delar vår mänsklighet .

Men Maria från Magdala, liksom de andra lärjungarna, var tvungen att se Jesus förkastas av folkets ledare, arresteras, gisslas, dömas till döden och korsfästas. Det måste ha varit outhärdligt att se godheten personifierad utsättas för människornas illvilja, sanningen hånad av lögnen, barmhärtigheten vanhelgad av hämnd. Med Jesu död, verkade hoppet ute för alla dem som hade satt sin lit till honom. Men tron dog aldrig fullt ut. I Jungfru Marias hjärta, Jesu mor, brann trons flamma även i nattens mörker. I denna värld kan hoppet inte undvika att konfrontera ondskans grymhet. Det är inte endast döden som hindrar hoppet, ännu mer avundens och stolthetens, lögnens och våldets vassa spetsar. Jesus gick genom detta dödliga nät för att öppna en väg till livets rik. För ett ögonblick verkade Jesus besegrad: mörkret hade invaderat världen och Guds tystnad var fullkomlig och hoppet var till synes ett tomt ord.

Men så, vid gryningen på dagen efter sabbaten, finner man graven tom. Jesus visar sig sedan för Maria från Magdala, för de andra kvinnorna, för sina lärjungar. Tron föds på nytt, mer levande och stark än någonsin, nu är den oövervinnlig eftersom den bygger på en avgörande upplevelse:

"Död och liv gick i närkamp./Livets Herre var död./ Men nu levande, segrar han”. Uppståndelsen vittnar om livets seger över döden, kärlekens seger över hat, barmhärtighetens seger över hämnden: "Den levande Kristi grav,/ den uppståndne Kristi härlighet,/ änglarna och bindlarna hans vittnen.

Kära bröder och systrar! Om Jesus är uppstånden, då - och endast då - har något verkligt nytt hänt, något som ändrar mänsklighetens och världens tillstånd. Då är Han, Jesus, någon som vi kan sätta vår absoluta tillit till, inte bara till hans budskap utan till Jesus själv, till den Uppståndne som inte tillhör det förflutna, men som är närvarande i dag, levande. Kristus är hopp och tröst på ett särskilt sätt för de kristna samfunden som lider mest för sin tro, på grund av diskriminering och förföljelse. Och han är närvarande som hoppets kraft genom sin kyrka, som är nära alla mänskliga situationer där lidande och orättvisor råder.

Må den uppståndne Kristus ge hopp till Mellanöstern så att alla etniska, kulturella och religiösa grupper i regionen arbetar tillsammans för att främja det gemensamma bästa och respekten för de mänskliga rättigheterna. Må det särskilt i Syrien bli ett slut på blodsutgjutelsen och må man omedelbart ta in på respektens, dialogens och försoningens väg, som det internationella samfundet har uppmanat till. Må de många flyktingarna från detta land, som är i behov av humanitärt bistånd finna mottagande och solidaritet, som kan lindra deras fruktansvärda lidanden. Må påskens seger uppmuntra det irakiska folket till att inte spara någon möda för att fullfölja vägen mot stabilitet och utveckling. Må israeler och palestinier i det Heliga Landet modigt på nytt ta upp fredsprocessen.

Må Herren, segrare över ondskan och döden, upprätthålla de kristna samfunden på den afrikanska kontinenten, ge dem hopp i sina svårigheter, och göra dem till fredsmäklare och utvecklingens ombud i de samhällen som de tillhör.

Må den uppståndne Jesus trösta den lidande befolkningen i Afrikas horn och gynna deras försoning, må Han hjälpa regionen runt de stora sjöarna, Sudan och södra Sudan, och ge befolkningen kraft till ömsesidig förlåtelse. Må Kristi härlighet bidra till fred och stabilitet i Mali, som nu upplever en känslig politisk utveckling. Må påskens glädje ge Nigeria, som under den senaste tiden har upplevt vilda terroristattacker, den styrka som krävs för att på nytt återuppbygga ett harmoniskt samhälle som respekterar medborgarnas religiösa frihet. Glad påsk till alla!

Efter välsignelsen önskade påven världen Glad Påsk på 65 olika språk, och så även på svenska.








All the contents on this site are copyrighted ©.