2012-04-05 08:45:05

Benedictus XVI: Äskeinen paimenmatka ja triduum sacrum yleisen vastaanoton katekeesin aiheina


(5.4) Aurinko lämmitti Pietarintoria ja lämmöllä muisteli paavi myös äskeistä paimenmatkaansa Meksikoon ja Kuubaan. Yleisen vastaanoton katekeesin aiheina olivat äskeinen paimenmatka ja triduum sacrum eli Kristuksen kuoleman kolme pyhää päivää."Paimenmatka onnistui odotetusti ",totesi paavi. kaksi erilaista maata, joita yhdistää aito usko ja lämmin vastaanotto. "Meksikolaisten tervehdyksistä ja ilon huudoista kuulsi meksikolaisten sitkeä toivo, mikä on jäänyt sydämiin väkivallan aiheuttamista vaikeista hetkistä huolimatta. Kristuksen seuraajien on iloittava siitä,että ovat kristittyjä ja kuulumisestaan kirkkoon.Tämä ilo antaa myös voimaa palvella Kristusta vaikeissa tilanteissa.
Kuubassa kehotin uskovia vahvistamaan uudelleen uskoaan ja osallistumaan avoimen ja uudistuneen yhteiskunnan rakentamiseen, missä on aina tilaa Jumalalle,sillä kun Jumala suljetaan pois, maailma ei enää ole ihmisläheinen. Muistutin Kuubassa kaikkia, että maailman on muututtava. Halusin lisäksi korostaa, että kirkko ei halua erikoisoikeuksia, vaan julistaa ja harjoittaa uskoa julkisesti ja viedä evankeliumin rauhan- ja toivonsanoma kaikkialle yhteiskuntaan. Tuoreista matkavaikutelmistaan paavi siirtyi katekeesin toiseen aiheeseen, pääsiäisen kolmeen pyhään päivään. Jeesuksen hetki alkaa viimeisellä ehtoolisella. Koko hänen elämänsä on suuntautunut kohti tätä hetkeä, kohti kuolemaa, mitä seuraa ylösnousemuksen uusi ulottuvuus. Jeesus ylittää inhimillisen olotilan, mitä luonnehtii synti ja ylittää rajan, mikä eristää ihmisen Jumalasta ja ikuisesta elämästä.
Jokainen meistä on Jeesuksen rakastama loppuun saakka, jolloin hän uhraa itsensä ristillä, jolloin hän huutaa:se on täytetty.
Antakaamme tämän rakkauden muuttaa meidät, jotta meissä todella toteutuisi ylösnousemus".








All the contents on this site are copyrighted ©.