2012-01-16 16:32:27

Vikten av andlig vägledning i centrum för påvens Angelusreflektion. Påminnelse om flyktingdagen och veckan för kristen enhet


(16.01.2012) Under en kylig januarihimmel hälsade påven Benedictus XVI de troende när han på söndagen klockan tolv ledde veckans Angelusbön från sitt fönster på Petersplatsen. Efter jul och Jesu dop följer kyrkan liturgiskt Jesu första möten med de som skulle bli hans lärjungar. Dagens evangelium har som tema kallelsen, och det finner vi även i den gammaltestamentliga läsningen denna dag, som är tagen ur Första Samuelsboken, om profeten Samuel kallelse.
”I båda berättelserna betonas vikten av den person som spelar rollen som medlare, de som hjälper de som kallas att känna igen Guds röst och följa den”, sa påven. ”I Samuels fall är det Eli, en präst i templet i Silo, där den gamla förbundsarken förvarades innan den transporteras till Jerusalem. Samuel, som fortfarande bara var en pojke men som redan som barn bodde i och tjänade templet, hörde en natt då han sov att någon ropade på honom, tre gånger i rad. Han gick till Eli, men det var inte han som hade ropat på honom. Den tredje gången förstod Eli och sa till Samuel: Om någon ropar igen så ska du svara: "Tala, Herre, för din tjänare lyssnar" (1 Sam 3,9). Så gick det till, och från och med den stunden lärde Samuel sig att känna igen Guds röst, och blev hans trogna profet.”
”När det gäller Jesu lärjungar, är det Johannes Döparen som medlar. I själva verket hade Johannes en stor skara lärjungar och bland dem fanns också två par bröder Simon och Andreas, samt Jakob och Johannes, fiskare i Galiléen. För två av dessa pekade Johannes Döparen ut Jesus, dagen efter hans dop i floden Jordan. Han pekade på Jesus och sa: "Se Guds lamm" (Joh 1,36), vilket var detsamma som att säga: ”Se Messias!”. Och de två följde Jesus och tillbringade tid med honom och övertygades om att det verkligen var Messias. Omedelbart sa de det till de andra, och så bildades den första kärnan i vad som skulle bli gruppen apostlar.”
”Här gjorde påven sin reflektion och lyfte fram vikten av personer som guidar oss på det andliga planet, när han sa: ”Mot bakgrund av dessa två texter vill jag betona den avgörande betydelsen som den andliga vägledningen har i trons resa, och då i synnerhet, i svaret på kallelsen till att viga sitt liv till att tjäna Gud och hans folk. Med detta livsval följer man Jesus mer nära, man ger upp tanken på en egen familj för att ägna sig åt kyrkans stora familj. Normalt tar man detta steg tack vare en ”storebror”, vanligen en präst”, sa påven men underströk att detta inte tar något från den viktiga roll föräldrar har, ”som genom sin äkta och glada tro och sin äktenskapliga kärlek, visar sina barn att det är vackert och möjligt att bygga sitt liv på Guds kärlek.”
Så avslutade påven sin reflektion och bad Jungfru Maria för alla lärare, föräldrar och speciellt för prästerna, ”så att de är fullt medvetna om vikten av sin andliga roll att uppmuntra unga människor, inte bara i den mänskliga utvecklingen utan även i svaret på Guds kallelse, att mana till att säga: "Tala, Herre, för din tjänare lyssnar".
Efter Angelusbönen påminde påven om att kyrkan på söndagen firade Världsdagen för Migranter och Flyktingar. ”Miljontals människor är inblandade i migrationen, men de är inte siffror! De är män och kvinnor, barn, unga och gamla som letar efter en plats att leva i fred på. I mitt meddelande för den här dagen i år understryker jag med temat "Migration och den nya evangelisationen", att migranter inte bara är mottagare utan även huvudpersoner i att förkunna evangeliet i dagens värld”, sa påven och hälsade invandrargrupper närvarande på Petersplatsen välkomna.
Han påminde även om att nästa vecka infaller den årliga ekumeniska böneveckan för kristen enhet, mellan den 18-25 januari. ”Jag uppmanar alla att personligen och på lokal nivå, att andligt och, om möjligt, praktiskt, be Gud om gåvan av full enhet bland Kristi lärjungar.”








All the contents on this site are copyrighted ©.