2012-01-10 16:13:23

Tyskland: Mons Zollitsch minns påvens apostoliska besök under 2011


(10.01.12) Stora evenemang såsom Benedictus XVI: s apostoliska besök under 2011 och Katolikernas Dag i Mannheim under 2012 är "betydande ögonblick för vår tro", sa Mons Robert Zollitsch, ordförande i den tyska biskopskonferensen – DBK - och ärkebiskop i Freiburg, under ärkestiftets nyårsmöte i måndags.

"I en tid då vi kristna inte längre är en majoritet, är det bra för oss att fira vår tro tillsammans och leva tillsammans som en stor gemenskap", sa ärkebiskopen. Han erinrade sedan om mötet med påven i september förra året och i synnerhet vespern med ungdomarna. Inför tiotusentals tyska ungdomar sa påven att de skulle "våga vara skinande helgon, i vars ögon och hjärtan Kristi kärlek balkar och som därmed ger världen ljus." Han förklarade att helgon är de som aldrig ger upp i det andliga livet trots motgångar. "Kristus är mindre intresserad av hur ofta du faller i ditt liv, som av hur ofta du reser dig igen", sa han.

Med anledning av den nya interna dialogprocessen som inleddes i Kyrkan under 2011, sa Mons Zollitsch att det är viktigt "att söka nya sätt att förkunna evangeliet på." "Genom en andlig gemenskap och i en atmosfär präglad av bön och ömsesidig respekt, tillåter vi Gud att styra våra steg in i framtiden". Under hans apostoliska resa till sitt hemland underströk påven att: "Kyrkan i Tyskland kommer att fortsätta att vara en välsignelse för hela den katolska världen om hon förblir trogen och förenad med apostlarnas och Petri efterföljare, om hon främjar ett samarbete på olika sätt med missionsländer och låter sig "smittas" av den glädje som markerar tron hos dessa unga kyrkor".

Resan till Tyskland i september 2011 var Benedictus XVI:s tredje besök till sitt hemland sedan han blev påve. Men det var hans första statsbesök till landet och skedde 21 år efter Tysklands återförening. Den inleddes i Berlin, en stad delad av Berlinmuren fram till slutet av 1989, sedan reste påven till Erfurt i forna Östeuropa och så avslutade han i Freiburg i sydvästra Tyskland. Resplanen var enligt Kyrkan en symbol för Tysklands enhet och i enlighet med besökets tema "där Gud finns, där finns det en framtid” var resan ett tecken på att när vi är tålmodiga och litar på Gud så finns det en framtid för oss alla.








All the contents on this site are copyrighted ©.