2012-01-19 08:33:12

Ykseys on koko kirkon ja kaikkien kristittyjen vastuulla


(19.1) "Tämä hengellinen tapahtuma,mikä yhdistää kaikkien traditioiden kristityt,saa meidät paremmin ymmärtämään,että ykseys,mitä kohti pyrimme,ei voi olla pelkästään ponnistuksiemme tulos,vaan pikemminkin ylhäältä saatu lahja,mitä on jatkuvasti rukoiltava",lausui Benedictus XVI yleisellä vastaanotolla.Katekeesin aihe koski rukousviikkoa kristittyjen ykseyden puolesta(18-25.1).Viitatessaan puolalaisen ekumenisen ryhmän valmistamaan teemaan"Kristuksen,meidän Herramme voitto, muuttaa meidät kaikki" paavi halusi muistuttaa Puolan kärsimistä tappioista ja voitoista.Mutta Kristuksen osoittamaa voittoa,mikä pystyy muuttamaan ihmisen, ei saavuteta voimakeinoin, vaan viimeisiä,unohdettuja ja hylättyjä kohtaan osoitetulla rakkaudella.Korkein ilmaus tästä nöyrästä palvelusta on Jeesus Kristus,hänen täydellinen uhrautumisensa ja hänen rakkautensa voitto kuolemasta. "Voimme osallistua tähän muuttavaan voittoon antamalla Jumalan muuttaa itsemme ja tekemällä kääntymyksen elämässämme". Paavi halusui korostaa,että kristittyjen välinen täydellinen ja näkyvä ykseys vaatii jatkuvaa muuttumista ja samaistumista Kristuksen kanssa. "Ykseys ,minkä puolesta rukoilemme,vaatii sekä yleistä että sisäistä kääntymystä",hän lisäsi.
"Kyse ei ole pelkästään sydämellisyydestä tai yhteistyöstä,vaan ennen kaikkea meidän on vahvistettava uskoamme Jumalaan,Jeesukseen Kristukseen,joka puhui meille ja joka tuli yhdeksi meistä;meidän on aloitettava uusi elämä Kristuksessa,joka on meidän todellinen ja lopullinen voittomme; meidän on avauduttava toinen toisillemme ja tartuttava kaikkiin yhdistäviin perusajatuksiin,mitä Jumala pitää meille jatkuvasti yllä ja mitä hän jatkuvasti meille lahjoittaa.Ykseys on koko kirkon ja kaikkien kastettujen vastuulla, kaikkien on yhdessä saatava kasvamaan jo olemassaoleva osittainen ykseys kristittyjen välillä täydelliseen ykseyteen totuudessa ja rakkaudessa. Siksi rukous ykseyden puolesta ei rajoitu ainoastaan tähän viikkoon, vaan siitä on tultava osa rukouselämää kaikkialla ja kaikkina aikoina".







All the contents on this site are copyrighted ©.