2011-10-13 13:32:41

Påvens appell efter våldet mot de kristna i Egypten: "verklig fred om alla medborgares värdighet respekteras"


(13.10.2011) Påven Benedictus XVI tog idag emot troende rombor och pilgrimer på Petersplatsen för veckans trosundervisning. Under audiensen gjorde påven en stark appell för freden i Egypten, efter de våldsattacker som bröt ut i Kairo i Egypten på söndagen, då många kristna kopter dödades.

Påven sa att han var "djupt bedrövad av våldet" som inträffade i Kairo under en demonstration som hade organiserats av koptiska ortodoxa på söndagen för att protestera mot att en kyrka hade attackerats och satts i brand av islamiska extremister i Övre Egypten, utan att förövarna sedan fördes inför rättsväsendet. Händelse slutade i blod, minst 25 kristna dödades, andra källor säger 36 offer, och över 200 personer skadades. Påven sa:

"Jag delta i sorgen som offrens familjer och hela det egyptiska folket lider, prövade av försöken att förstöra den fredliga samexistensen, som istället är viktigt att bevara, särskilt i denna tid av förändring."

Benedictus XVI uppmanade de troende att be för att det egyptiska samhället att de må "njuta av en verklig fred baserad på rättvisa, respekt för friheten och alla medborgares värdighet": "Dessutom stöder jag de egyptiska myndigheternas insatser, civila som religiösa, som är till förmån för ett samhälle som respekterar allas mänskliga rättigheter, i synnerhet, minoriteternas, till förmån den nationella enigheten".

Han fortsätter sin serie om den kristna bönen som under den senaste tidens katekeser har fokuserat på Psaltarpsalmerna. Idag var temat tacksägelse då han hade kommit fram till psaltarpsalm 126, och till de engelsktalande pilgrimerna sa han:

”Denna Psaltarpsalm är en glad tacksägelsebön för Guds trohet mot sitt löfte om Israels återkomst efter den babyloniska fångenskapen: "Herren har gjort stora ting med oss, och vi gladdes" (v 3). En liknande anda av glädje och tacksamhet bör markera vår egen bön då vi minns den omsorg som Gud har visat oss i våra livs skeden, även de som verkar mörka och bittra.”

Psalmisten ber Gud om att fortsätta att ge Israel sin frälsande hjälp: "Må de som sår med tårar skörda med jubel" (vers 5). Bilderna av det utsäde som tyst växer till mognad påminner oss om att Guds frälsning på samma gång är en gåva, och ett löftes uppfyllande som är anledning till vårt hopp, ett uppfyllande som kvarstår i framtiden. Jesus använder samma bildspråk för att uttrycka övergången från död till liv, från mörker till ljus, som måste äga rum i livet för alla som sätter sin tro på honom och delar påskens mysterium (jfr Joh 12:24). När vi ber denna psalm, kan vi upprepa Jungfru Marias glädjesång om stora ting som den Allsmäktige har gjort för oss (jfr Luk 01:49) och i hoppfull väntan på uppfyllelsen av Guds löften.

Idag befann sig Livets Ords grundare Ulf Ekman på Petersplatsen tillsammans med medlemmar i Trosrörelsen. De tillbringar veckan i Rom ”under en studie- och gemenskapsresa för att lära mer om kyrkans historia”, läser vi på Dagens hemsida.








All the contents on this site are copyrighted ©.