2011-09-26 16:28:21

Benedictus XVI utmanar ungdomar att bli helgon


(24.09.11) Benedictus XVI utmanade under lördagskvällen ungdomar att "våga vara skinande helgon, i vars ögon och hjärtan Kristi kärlek balkar och som därmed ger världen ljus." Inför tiotusentals unga pilgrimer som var samlade för en gemensam bönevaka upplyst av facklor i den tyska staden Freiburg, förklarade påven att helgon är de som aldrig ger upp i det andliga livet trots motgångar. "Kristus är mindre intresserad av hur ofta du faller i ditt liv, som av hur ofta du reser dig igen", sa han.

Under temat ”Kristus som världens ljus” bestod kvällen av en serie böner som bads av unga människor med facklor i sina händer. "Kära vänner, om och om igen har själva begreppet helgon varit karikerad och förvrängd, som om att vara helig är att vara långt ifrån världen, naiv och glädjelös" sade påven i sitt tal. Han tillade att denna karikatyr skildrar helgon som overkliga "som mycket väl kan vördas, men som aldrig kan imiteras i våra egna liv." Detta är både falskt och nedslående, sade påven. Han påminde de unga pilgrimerna om att det finns "inget helgon, bortsett från Jungfru Maria, som inte har syndat, som aldrig har fallit."

Benedictus XVI berättade till de unga att Kristus inte kallar dem eftersom de "är goda och perfekta", men eftersom Kristus "är god och han vill göra er till sina vänner”. "Ja, ni är världens ljus eftersom Jesus är ert ljus. Ni är kristna - inte för att ni gör speciella och extraordinära saker, men eftersom Kristus är ert liv", föreslog påven. Han betonade också att den kristna tron ​​levs i gemenskap eftersom "ljuset är aldrig ensamt." Sålunda hämtar kristna sin styrka från andra kristna som i sin tur lockar andra till Kristus." Runt omkring oss, finns ljus som blossar upp. I sin glans, förvärvar rummet sina konturer, så att vi kan hitta vår väg", sa han.

Det omvända gäller också, sade påven. Genom historien, "har olika observatörer påpekat att Kyrkans skador inte kommer från hennes motståndare, utan från ickepraktiserande kristna." Därför Kristi utmaning: "Omvänd er! Bli världens ljus! Förändra ert liv, gör det ljust och strålande!” ”På detta sätt kan unga människor övervinna synderna som ibland kan hota att uppsluka dem "som en tjock dimma" som genom "lättja eller lathet i viljan hindrar er från att göra gott", sa Benedictus XVI.

"Våga vara skinande helgon, i vars ögon och hjärtan Kristi kärlek balkar och som därmed ger världen ljus!", avslutade påven. "Jag är säker på att ni och många andra ungdomar här i Tyskland är hoppets ljus som inte förblir dolda. "Ni är världens ljus". ”Var inte rädda”.








All the contents on this site are copyrighted ©.