2011-07-19 14:31:41

Påvens starka appell för Somalia under Angelusbönen "Låt inte vår hjälp utebli!"


(19.07.11) Internationella åtgärder för att rädda Somalia från hunger och svår torka, detta var Benedictus XVI:s uppmaning efter gårdagens Angelusbön som han bad tillsammans med de troende i borggården på det Apostoliska Palatset i Castel Gandolfo. Miljontals människor är i fara i området där de paradoxalt destruktiva regnen, och den dödande torkan härjar. Klämda i mitten flyr de desperat och orkeslösa utan att veta var de ska ta vägen. Nyheterna som når oss från Somalia och den östra delen av den afrikanska kontinenten, Afrikas horn, har bedrövat påven som vid Angelusbönen begärde att världen inte att stå bredvid och tittar på när denna tragedi utspelar sig:

"Jag följer med djup oro nyheterna från Afrikas horn”, sa påven, ”speciellt från Somalia, som drabbats av en svår torka och efter det, även av kraftiga regn i vissa områden, som orsakar en humanitär katastrof. Otaliga människor flyr från svält på jakt efter mat och bistånd. Jag hoppas den internationella mobiliseringen ökar, och kommer till våra bröder och systrars undsättning, redan så hårt prövade, och bland vilka så många är barn. Låt inte vår solidaritet och vårt konkreta stöd utebli för dessa lidande människor.”

Påvens appell efter Angelusbönen följde en reflektion med liknande innebörd – söndagens evangelium betonade Guds godhet och inbjudan till människorna att imitera den. Med liknelserna inbjuder Jesus människan att erkänna Gud Faderns företräde”, noterade påven. ”Där han inte är, där kan ingenting vara gott." Himmelriket” - tillade han – betyder helt enkelt Guds suveränitet, vilket innebär att hans vilja bör tas som vägledande princip för vår existens":

"Himlen" ska inte enbart förstås i betydelsen av en höjd över oss, eftersom denna oändliga rymd även har människans inre som form. Jesus jämför himmelriket med ett vetefält, och får oss så att förstå att något litet och dolt är sått inom oss, något som dock har en okuvlig livskraft. Trots alla hinder kommer fröet att växa och frukten mogna. Men denna frukt kommer endast att vara god om livets mark har odlats i enlighet med Guds vilja."

I liknelsen symboliseras den goda fruktens hinder som ogräs, som ”fienden” sått på natten. "Detta", sa Benedictus XVI, "... innebär att vi måste vara beredda att skydda den nåd vi har tagit emot på vår dopdag, samtidigt som vi fortsätter att ge näring till tron ​​på Herren, vilket förhindrar det onda att slå rot."

På så sätt kan människan upptäcka att hon kan imitera Guds godhet: "Psaltarpsalm 85 bekräftar detta: ”Ja, Herre, du är god, du förlåter, rik på kärlek till alla som åkallar dig.” Om vi ​​är barn till en så stor och god fader, försöker vi att vara som honom! Detta var syftet som Jesus avsedde med sin predikan, när han sa till dem som lyssnade till honom: "Var fullkomliga, såsom er himmelske Fader är fullkomlig".

I slutet av Angelusbönen, hälsade Benedictus XVI de troende på sex språk, och påminde, särskilt på polska – om festen för Jungfru Maria av Karmel på lördagen.








All the contents on this site are copyrighted ©.