2011-03-07 14:41:53

"Bygg inte er identitet på ideologiernas, maktens och pengarnas sand - Kristus är klippan!" Appell för Libyen och Pakistan under Angelusbönen


(05.03.11) Under söndagens Angelusbön var Petersplatsen fylld med troende, då påven Benedictus XVI riktade sina tankar till Pakistan och Libyen där han ”följer händelseförloppet kontinuerligt och med stor oro”. Rörande ord riktade påven om den dramatiska avrättningen av den pakistanske kristne minoritetsministern Shahbaz Bhatti, som dödades i onsdags av islamiska fundamentalister pga att han motsatte sig hädelselagen.

Påven sa att uttryckte sitt hopp om att hans död ”väckte samvetena till liv för att skydda alla människors religionsfrihet, för att på så sätt främja deras lika värdighet”. Han vände även sina tankar till Libyen upprörd över de många liv och den växande humanitära kris som de väpnade sammandrabbningarna skördat.” Samtidigt som påven försäkrade de utsatta och ”lidande offren för denna känsliga situation sina böner och sin närhet”, uppmanade han till ”bistånd och stöd åt de drabbade.”

Före sin appell till Libyen och Pakistan kommenterade påven söndagens evangelietext, som fokuserar på liknelsen om de två husen, ett byggt på berggrund och de andra på sand:

"I varje tid och på varje plats, blir den som har nåden att lära känna Jesus, särskilt genom evangelierna, fascinerad av att se att hans förkunnelse, hans gester och hans person avslöjar Guds sanna ansikte, och samtidigt avslöjar han oss för oss själva, och låter oss uppleva glädjen att vara barn till Fadern i himlen, och visar oss den stabila grunden att bygga våra liv på."

”Men ofta”, observerade påven, "bygger man inte sitt handlande och sin existens på denna identitet, utan föredrar ideologiernas sand, maktens, berömmelsens och pengarnas sand." Man tror att man i dessa ska finna svaret på stabiliteten och det okuvliga sökandet efter lyckan och fullkomligheten som människan bär i sin själ", påpekade påven och fortsatte:

"Och vi, vad vill vi bygga vårt liv på? Vem kan egentligen besvara det mänskliga hjärtats oro? Kristus är klippan i våra liv! Han är det definitiva och Eviga Ordet som inte fruktar någon form av motgång, svårighet eller besvikelse."

”Må Guds Ord genomsyra hela vårt liv, vår tanke och vår handling", sa påven och uppmanade de troende att varje dag ”göra plats för Guds Ord, dra näring ur det och meditera det hela tiden. Det är även ett värdefullt sätt att fly ytlig verksamhet på, som kan tillfredsställa vår stolthet för ett ögonblick, men som i slutändan lämnar oss tomma och otillfredsställda.”








All the contents on this site are copyrighted ©.