2011-02-07 16:11:37

"Världens ljus och salt - förenade med Kristus kan den kristne sprida ljus i egoismens och likgiltighetens mörker" Appell för Egypten under påven Angelusbön


(07.02.11)På söndagsförmiddagen tog påven Benedictus XVI emot pilgrimer och troende på Petersplatsen för veckans Angelusbön som denna söndag fokuserade på vad det innebär att vara Herrens autentiska lärjungar, då Jesus i evangeliet denna söndag säger till sina lärjungar: "Ni är jordens salt ... Ni är världens ljus" (Matt 5,13.14).

”Med dessa så innehållsrika bilder vill Jesus förmedla innebörden av lärjungarnas uppdrag och vittnesbörd” sa påven. ”I Mellanösterns kultur för saltet tanken till diverse olika värden som allians, solidaritet, liv och visdom. Ljuset är Gud Skaparens första verk och livets källa; samma Guds Ord jämfört med ljus, vilket psalmisten proklamerar: "Ditt ord är en lyckta för min fot, ett ljus på min stig" (Ps 119,105) . I dagens liturgi säger även profeten Jesaja: " om du räcker ditt bröd åt den hungrige och mättar den som lider nöd, då skall ljus bryta fram för dig i mörkret, och din natt bli strålande dag. (Jes 58,10) .

Benedictus XVI förklarar hur lärjungarna är kallade att ge världen en ny ”smak”: ”I visdomen tar de positiva effekterna av salt och ljus sin form: ja, Herrens lärjungar är kallade att ge världen en ny smak, och att bevara den från korruption, med Guds vishet, som helt lyser upp Sonens ansikte, eftersom han är det "sanna ljuset, som lyser upp varje människa" (Joh 1:9). Förenade med honom, kan vi kristna, i likgiltighetens och egoismens mörker, sprida ljuset av Guds sanna visdom som ger mening åt människans liv och handling.

Påven påminde sedan att på fredag, den 11 februari, då den katolska kyrkan firar åminnelsen av Jungfru Marie Uppenbarelse i Lourdes, infaller de sjukas världsdag. ”Det är ett gynnsamt tillfälle att reflektera, att be och öka medvetenheten i kyrkan och i det civila samhället om våra sjuka bröder och systrar” sa påven, och erinrade om att temat i budskapet till denna dag i år inspireras av en fras från det Första Petrusbrevet: "Genom hans sår har ni blivit botade" (2:24). Påven uppmanade alla att begrunda Jesus, Guds Son, som led, dog, men är uppstånden.

”Gud opponerar sig radikalt mot ondskans makt. Herren tar sig an varje människa i alla situation, delar deras smärta och öppnar hjärtat till hoppet. Jag uppmanar därför alla vårdanställda att inte bara se den sjuka som en kropp präglad av svaghet, utan först och främst en person, till vilken man ska ge all sin
solidaritet, och bemöta lämpligt och kompetent.

Påven påpekade även att man på söndagen firade Livets söndag i Italien: ”Jag hoppas att alla strävar efter att bygga upp livets kultur, pch sätta människans värde i centrum av alla omständigheter. Enligt tron och förnuftet kan människans värdighet inte reduceras av hennes förmåga – människans värdighet minskar inte när personen är svag, handikappad eller i behov av hjälp.

Påven avslutade sin reflektion med att be om Jungfru Marias förbön för föräldrar, mor-och farföräldrar, lärare och präster - alla de som är engagerade i att utbilda den yngre generationen till vishet i hjärtat, för att nå livets fullhet.

Efter Angelusbönen gjorde påven en appell för att uppmuntra till fred i Egypten, men gick inte närmare in på situationen för att inte störa de redan känsliga relationerna mellan vissa ledare i landet och Vatikanen. Påven sa:

Dessa dagar följer jag med uppmärksamhet den känsliga situationen i den älskade nationen Egypten. Jag ber till Gud att detta land, som välsignades av den Heliga Familjens närvaro, må finna frid och fredlig samexistens, i det gemensamma åtagandet för allas bästa.










All the contents on this site are copyrighted ©.