2010-11-19 10:10:06

Benedictus XVI:Kristityiltä vaaditaan rukousta ja kärsivällistä odotusta


(19.11) Paavin katekeesin kohteena yleisellä vastaanotolla oli pyhä Cornillonin Juliana,joka on jättänyt merkittävän jäljen kirkon elämään. "Juliana eli XIII:en vuosisadan alussa Belgiassa.Hän jäi viisivuotiaana orvoksi ja joutui augustinolaisnunnien hoiviin.Juliana hankki huomattavan kulttuuripohjan,mutta oli taipuvainen mietiskelyyn.16-vuotiaana hän näki ensimmäisen näyn,mikä myöhemmin toistui usein. Näyssä oli täysikuu,minkä läpi kulki tumma juova. Herra antoi hänen ymmärtää,mitä se merkitsi. Kuu symbolisoi kirkon maanpäällistä elämää, tumma viiva esitti yhtä puuttuvaa liturgista juhlaa,missä uskovat olisivat voineet kunnioittaa pyhää ehtoollista. Juliana kertoi näystään papeille,mutta sai tuntuvaa vastustusta. Aluksi tietysti epäröitiin,mutta silloinen Liegin piispa,Robert di Thourotte hyväksyi Julianan ehdotuksen ja määräsi ensimmäisen kerran omassa hiippakunnassaan juhlan pyhän ehtoollisen kunniaksi.
Se mitä tapahtui Julianalle, toistuu usein pyhimysten elämässä",selitti paavi."Jotta Jumalalta saatu ilmoitus hyväksyttäisiin,tulee aina rukoilla ja ja odottaa kärsivällisesti.Paavi Urbanus IV julisti Kristuksen Ruumiin ja Veren juhlan juhlapyhäksi bullalla elok.11.vuonna 1264.Paavi kääntyi yhden historian suurimman teologin,Tuomas Akvinolaisen puoleen ja pyysi tätä laatimaan liturgiset tekstit,samat mitkä vielä tänään ovat kirkon käytössä. Niissä ylistetään kaikkein pyhintä sakramenttia, samalla kun eukaristiassa tunnustetaan Jeesuksen elävä ja todellinen läsnäolo,hänen rakkauden uhrinsa,mikä lahjoittaa meille pelastuksen".







All the contents on this site are copyrighted ©.