2010-10-04 09:39:58

"Älkää antako periksi mafian ehdotuksille".


(4.10) Benedictus XVI vietti "sisilialaisen" sunnuntain Palermossa.Sisiliassa oli järjestetty hiippakunnallisella tasolla perhe- ja nuorisokokous,mikä oli paavin matkan varsinainen syy,kuten hän itse lausui puhuessaan nuorille.Paavin paimenmatka päättyi yli 20 000 nuoren kohtaamiseen."Tämä tapaaminen on matkaohjelmassani viimeinen,mutta määrätyssä mielessä se on keskeisin.Minut kutsuttiin alueellanne järjestetyn perhe- ja nuorisokokouksen johdosta.Tervehdyksenne ilmaisi enemmän kuin tavallinen tervehdys, se oli uskon ja toivon ilmaus. Kiitän teitä koko sydämestäni. Rooman piispa menee kaikkialle vahvistamaan kristittyjä uskossa ja palaa kotiin teidän uskonne ja toivonne vahvistamana.Joten meidän on otettava vakavasti tämä kohtaamisemme, mitä ei voi pitää ainoastaan satunnaisena, vaan sillä on inhimillinen,kristillinen ja kirkollinen merkitys ja arvo.
Perheellä on perustavaa laatua oleva arvo, koska perheessä voi tajuta ensimmäisen kerran elämän tarkoituksen. Vanhemmat eivät määrää lastensa elämästä,mutta he ovat ensimmäiset, jotka ovat yhteistyössä Jumalan kanssa elämän ja uskon välittäjinä. Tämä tapahtuu monissa perheissä.
Ihmistä kuvataan usein puuna.Esimerkiksi 1. psalmissa sanotaan:Autuas se mies,joka rakastaa Herran lakia, hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan. Nämä vesiojat voivat olla traditioiden virta, uskon virta,mistä ammentaa elävä lymfa.Rakkaat sisilialaiset nuoret, te olette puita, joiden juuret ovat hyvän virrassa.Älkää pelätkö vastustaa pahaa.Olette yhdessä kuin kasvava metsä, ehkä hiljainen,mutta mikä pystyy tuottamaan hedelmää ja uudistamaan syvällisellä tavalla maatanne.Älkää antako periksi mafian ehdotuksille, sillä se on kuoleman tie,mikä ei sovi yhteen evankeliumin kanssa, niinkuin piispanne ovat monta kertaa korostaneet ja korostavat edelleen.
Tunnen vaikeutenne tämän hetkisessä yhteiskunnassa, niistä kärsivät nuoret ja perheet,varsinkin etelä Italiassa.Mutta olen tietoinen myös niistä ponnistuksista, joiden avulla yritätte ratkoa näitä ongelmia. Kiitän Jumalaa tästä kohtaamisestamme, sillä siellä missä on nuoria ja perheitä, jotka ovat valinneet evankeliumin tien, siellä on toivoa.Te olette toivon merkki, ei ainoastaan Sisilialle,vaan koko Italialle.Suurin saamamme lahja on olla kirkko, olla Kristuksessa,mikä merkitsee ykseyttä,rauhaa ja todellista vapautta. Tätä voimaa ei kukaan voi meiltä riistää!








All the contents on this site are copyrighted ©.