2010-07-19 17:36:10

"Utan kärlek förlorar all verksamhet sitt värde" Under Angelusbönen understryker Benedictus XVI att det viktigaste vi kan göra är att lyssna till Guds Ord


(19.07.10) Påven fortsätter sina veckor i vila på det påvliga sommar residenset i Castelgandolfo. Och under den heta sommarsolen är vila det bästa man kan göra. Men förutom att vila tog påven under sin Angelusbön igår på söndagen upp det allra viktigaste att passa på att göra under semestern, då man har tid att stanna upp och dagarna inte är fulla med uppgifter. Med hjälp av dagens så passande evangelietext om systrarna Marta och Maria, uppmanade påven de samlade troende och världens katoliker till att lyssna till Guds ord.

”Vi befinner oss nu mitt i sommaren, åtminstone på norra halvklotet - "detta är den tid då skolorna är stängda och som främst fokuserar på semester. Även församlingarnas pastorala verksamhet är begränsad, och jag själv har avbrutit mina audienser för en tid. Detta är därför en gynnsam tidpunkt att placera det som faktiskt är viktigast i livet på främsta plats, att lyssna till Guds ord. Evangeliet i denna söndag påminner oss också om detta, i det berömda avsnittet om Jesu besök i Martas och Marias hem, som evangelisten Lukas berättar om(10:38-42).”

”Marta och Maria är två systrar – de har även en bror, Lazarus, men i detta fall omnämns han inte. Jesus passerar deras by – berättar texten – och Marta erbjuder honom sin gästfrihet(se 10:38). Denna detalj tyder på att av de två är Marta den äldsta, den som styr hemmet. Efter det att Jesus har funnit sig tillrätta, sätter sig Maria ner vid hans fötter och lyssnar till honom, medan Marta är upptagen med de många sysslor, pga den viktiga gästen. Vi kan se scenen framför oss: en syster som upptagen far runt, den andra som försjunken i Mästarens närvaro och i hans ord.”

”Efter en stund är Marta tydligen förbittrad, och kan inte längre motstå att protestera, hon anser sig även ha rätt att kritisera Jesus:" Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till." Marta ville med de orden till och med lära Mästaren! I stället svarar Jesus lugnt: "Marta, Marta” - upprepandet av namnet uttrycker hans kärlek – ”du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det ska inte tas ifrån henne"(10,41-42).”

”Kristi ord är mycket klara: Inget förakt för arbetslivet, än mindre för den generösa gästfriheten, men en skarp påminnelse om det faktum att det enda som verkligen behövs är något annat: att lyssna till Herrens ord och att Herrens är där i den stunden, närvarande i Jesu person! Allt annat förgår och kommer att tas ifrån oss, men Guds Ord är evigt och ger vårt dagliga arbete dess mening.”

Efter att ha reflekterat över det som dagens Evangelium berättar för oss påpekade påven hur passande det är för semestertiden, för att det å ena sidan ”åberopar det faktum att människan måste arbeta, ägna sig åt hemarbete liksom professionellt, men att hon först och främst behöver Gud, som är Kärlekens och Sanningens inre ljus. Utan kärlek förlorar den allra viktigaste verksamheten sitt värde, och skänker oss heller ingen glädje. Utan en djupare mening, reduceras alla våra handlingar till steril och oordnad aktivism. Vem ger oss denna Kärlek och Sanning, om inte Jesus Kristus?”, påminde påven. Låt oss därför lära oss, bröder och systrar, att hjälpa varandra, att samarbeta, men först och främst att tillsammans välja det som är bäst, som alltid kommer att vara vårt viktigaste goda.”

Efter denna påminnelse att använda vår lediga tid till att med uppmärksamhet i stillhet lyssna till Gud, i bön, meditation, i läsning av hans ord, hälsade påven till de tusentals troende som hade samlats på borggården i Castelgandolfo för att lyssna till påvens reflektion, och visa honom sin tacksamhet, för att han, under sin vila, gör dessa avbrott för att undervisa sina troende. Till de engelsktalande pilgrimerna sa påven:

”När nu många av er är på semester ber jag att ni och era kära verkligen må uppiggas till kropp och själ, så att ni med förnyad kraft kan återvända till er vardags ansvar. Må Gud välsigna er alla! Tack för er kärlek och tillgivenhet.”

 



 








All the contents on this site are copyrighted ©.