2010-05-15 18:28:49

Påvens budskap till kyrkornas ekumeniska dag, ”Kirchentag”


(15.05.10) Påven uppmanade till hopp, trots det orosfyllda dagsläget i ett budskap till deltagarna i kyrkornas ekumeniska dag – Kirchentag - som invigdes i München på onsdagen och som pågar fram tills på söndag, under temat, ”Så att ni har hopp”. "I en svår tid”, skrev Påven, ”vill ni förkunna hopp i kyrkan och i samhället. Jag tackar er för det, eftersom vår värld behöver hopp. Men är kyrkan verkligen en plats för hopp? Under de senaste månaderna har vi oavbrutet brottats med nyheter som vill ta glädjen från kyrkan, som vill förmörka den.”



Påven uppmanade de troende att följa, inte bara de Heliga, utan även "de små som inte är omskrivna i avhandlingar eller historieböcker, som genom sin tro spred mänsklighet och godhet". "Om vi inte bara ser den mörka sidan, men också den ljusa, kommer den goda sidan att se att tron gör människan ren, och lär henne att älska". "Oenighet existerar även inom kyrkan och bland dem som Herren kallade för att tjäna honom. Men Guds ljus har inte försvunnit, det goda vetet har inte kvävts av ogräset", sade påven, och hänvisade till den evangeliska liknelsen om ogräset”.



Uttrycket "Så att ni har hopp", fortsatte påven och citerade temat för kyrkornas ekumeniska dag, ”inbjuder oss först och främst att inte glömma det goda”. Men ”de saker som vi själva kan göra är inte föremål för hopp”, tillade påven, ”de är uppgifter vi skall utföra med hjälp av vårt intellekt, vår vilja och vårt hjärta”. Men de största sakerna kan vi endast få som en gåva: vänskap, kärlek, glädje, och lycka". "Vi vill alla leva, men vi kan inte ge liv åt oss själva heller. Idag talar nästan ingen om evigt liv, som brukade vara ett riktigt föremål för hopp", sade Benedictus XVI.



"Eftersom ingen vågar tro på det, förväntar sig folk allt av sitt jordiska liv. Men om man avvisar hoppet om evigt liv leder det till en längtan efter liv "här och nu", som nästan oundvikligen blir självisk och omöjlig att åstadkomma", underströk påven. "De stora sakerna i livet, kan vi inte skapa själva, vi kan bara önska dem. De goda nyheterna handlar om just detta: det finns någon som kan ge dem till oss. Vi är inte allena. Gud lever, Gud älskar oss". ”Detta är vårt hopp och vår glädje, trots dagens förvirring" avslutade påven.








All the contents on this site are copyrighted ©.