2010-05-04 16:35:16

"Det är tid att ära Jesus". Benedictus XVI:s utomhusmässa i Turin


(04.05.10) Den norditalienska staden Turin tog med jubel emot påven Benedictus XVI på söndagen då han anlände för sin endagsvisit som hade som främsta mål besöket vid svepduken som visas för allmänheten under några veckor denna vår, fram till den 23 maj. Hundratusentals pilgrimer har begett sig till Turin under dessa veckor för att under några få minuter begrunda kroppen på svepduken, med de många tecken som påminner om Kristi passionshistoria – såren, blodet, törnekronan, piskrappen.

Allt som allt har 2 miljoner pilgrimer anmält sig, för att se ansiktet på honom som Pilatus presenterade ”Ecce Homo” – mannen som korsfästes för våra synder. ”Vi söker Gud, och vi kan lära känna honom genom Kristi ansikte”, sa påven nyligen. "Det är därför vi dras till denna bild", skrev fader Lombardi i sin ledare ’Octava Dies’ på lördagen, och fortsatte: ”Vi vet att vi måste se bortom bilden, men vi är ödmjukt tacksamma över den hjälp som våra jordiska ögon får, när de kan kontemplera Jesu ansikte, som är den förbehållslösa kärleken, ända till döden på korset.”

Älska Jesus, utan begränsning, för att sätta stopp på ondskan. – så kan man sammanfatta påvens budskap under besöket. Det är tid att ära Jesus. 50 000 troende deltog under utomhusmässan som påven firade på torget San Carlo i Turin. De som inte fick plats på torget kunde följa mässan på stora skärmar på de närliggande gatorna och torgen. I sin predikan uppmanade påven de troende att älska som Jesus, utan begränsning, för att sätta stopp för ondskan och ge hopp till dem som lider.



Sedan tidig morgon fylldes gatorna av personer, som ville få en glimt av påven under processionen genom centrums gator, och förhoppningsvis skaka hans hand och lyssna till hans ord. Det pastorala besöket omfattade 5 etapper, utomhusmässan med Regina Caeli bön, lunch med ärkestiftet Piemontes biskopar, mötet med stadens ungdomar, meditation inför svepduken och mötet med de sjuka som lever hemmet för de sjuka som Turinhelgonet Josef Cottolengo grundade. Hemmet bär namnet ”Guds Heliga Försyn”.



Påven blev varmt välkomnad av stadens ärkebiskop, kardinal Poletto, och stadens borgmästare Chiamparino, och under sin predikan talade påven ur hjärtat till hela stadens befolkning och berörde aktuella sociala problem, sysselsättning, integration. Han uppmanade till kristen vittnesbörd, bön och förtröstan på Kristi frälsande kärlek. Den väsentliga punkten i påvens predikan på torget San Carlo var att ”det är tid att ära Jesus”.



Jesus älskade Fadern, och gjorde hans vilja till slutet - han älskade mänskligheten genom att ge sitt liv för oss. Så redan i sitt lidande förhärligas han och Gud förhärligas i honom. Men passionen som ett uttryck för hans verkliga och djupa kärlek är bara en början. Det är därför som Jesus säger att hans härlighet är även framtida.



"Jesus gav sig själv som en förebild och en källa till kärlek”, sade påven. ”Det rör sig om gränslös, universell kärlek, som kan förvandla alla negativa omständigheter och hinder till möjligheter att växa i kärlek.



”Om vi är förenade med Kristus, kan vi verkligen älska på det här sättet”, fortsatte påven. ”Att älska andra sin nästa som Jesus älskade oss är endast möjlig med den kraft som förmedlas till oss i vår relation till honom, framför allt i Eukaristin”.



"Ibland, är det svårt att vara tjänare i Herrens vingård”, sa påven och riktade sina ord till präster, diakoner och religiösa, och han uppmanade dem till att be, för i bönen finner man kraften att förmedla det kristna budskapet. Sedan riktade han sina tankar till befolkningen i Turin och utmaningarna i svepdukens stad:

Jag tänker i synnerhet på dem som lever sina liv under osäkra villkor på grund av brist på arbete, osäkerhet inför framtiden, pga fysiska och moraliska lidanden, familjerna, ungdomarna, de äldre människorna som ofta är ensamma, de marginaliserade, invandrarna.

Ja, i livet måste man bemöta många problem, många svårigheter, men det är just den säkerheten som föds ur tron, ur vetskapen om att vi inte är ensamma, att Gud älskar alla utan åtskillnad och är oss nära, var och en, med sin kärlek, som gör det möjligt för oss att tackla, att leva och övervinna vardagsproblemens utmattning.”



Påven uppmanade till kristen vittnesbörd i alla olika områden: i arbetslivet, i kulturen, i skolan och i familjen - "att leva den kristna dimensionen av kärleken i enkla dagliga aktiviteter, för att överbrygga motsättningar och missförstånd", och att ”odla tron som gör – som han sa – gemenskapen ännu starkare.”



”Den kristna tanken om människan är aldrig emot friheten”, sa påven, ”utan främjar den större fullkomligheten som endast finner sin fullbordan i "kärlekens civilisation".

”Förlora aldrig hoppet, hoppet som kommer från Kristus. Han som korsfästes, han som har delat vår smärta, vilket svepduken påminner oss om, är han som är uppstånden och han vill att vi samlas i hans kärlek. I Kristi påsk får vi en glimt av att även för oss kommer alla tårar att torkas och det inte kommer att var någon död, ingen mer sorg, klagan eller smärta.”








All the contents on this site are copyrighted ©.