2010-04-02 17:28:16

Stilla veckan i Filippinerna med antika sånger


(02.04.10) Firandet av den Stilla veckan i Filippinerna är i världen berömt för de frivilliga korsfästelserna som sedan alltid är fördömda av den lokala Kyrkan. Mindre känt är däremot katolikernas personliga förberedelser för Påsken och som sker genom den s.k. ”Pabasa”, en sång som importerades av de spanska missionärerna och som betyder Kristi lidande på tagalog-språket.

”Pabasa” är således en liturgisk sång om Jesu lidande, död och uppståndelse och den komponerades under 1600-talet av de spanska missionärerna som anpassade den europeiska bibliska traditionen till de filippinska urinvånarnas muntliga och melodiska tradition. Den första skrivna versionen på tagalog-språket daterar sig till år 1704 och utfördes av en invånare från Batanga som arbetade för jesuiterna i Manila.

En katolsk kvinna i Manila, Maria Cristina, säger att hon har reciterat ”Pabasa” ända sedan hon var liten. ”Jag lärde mig denna traditionella sång av mina morföräldrar, som var analfabeter, men mycket fromma och deltog i Påskfirandet helhjärtat och sjöng utan behovet av skrivna texter. Också jag säger till mina barn att be med hjärtat, medan de reciterar ”Pabasa” och jag hoppas att även de i framtiden kommer att föra denna tradition vidare”. Under Stilla Veckan stiger Maria Cristina upp klockan tre på morgonen för att recitera sången. ”I denna tid skall det råda en atmosfär av soberhet och andlig reflektion - det skall inte vara mågot oväsen på gatorna, det är inte en tid för fest”.

Maria Cristina framhåller att det finns många sätt att läsa bönen - ensamma, tillsammans med någon annan eller i grupp, under få timmar eller flera dagar. I många familjer bjuder man alla dem som deltar i bönen på mat. Och i byarna på lansbygden samlas de troende på gatan, där ungdomar och äldre reciterar bönen tillsammans alla dagar mellan klockan sex och tio på morgonen. Även i landets fängelser läser fångarna bönen.

Maria Cristina säger att ”Pabasa” gör alla deltagande i Kristi lidande och det är av vikt framförallt för de fattiga, som genom att minnas Jesu uppoffring finner styrkan att med hopp bemöta de dagliga svårigheterna.

En präst i Manila säger att "Pabasa" är ett sätt att följa Kristus och vara trons vittnen i världen och den hjälper oss att komma ihåg att Jesus alltid lyser i våra liv.








All the contents on this site are copyrighted ©.