2010-02-08 16:59:04

"Människor ser till det yttre, men Gud ser till hjärtat". Benedictus XVI påminner om att ingen är herre över sitt eget liv under söndagens Angelusbön


(070210) Under gårdagens Angelusbön talade påven om vad som sker med människan i det autentiska mötet med Gud, då han utgick från söndagens liturgiska läsningar. Han beskrev hur profeten Jesajas fylldes med vördnad och en djup känsla av sin egen ovärdighet. Samma känsla beskriver evangeliet då Petrus efter att ha fått ett överflöd av fisk i sitt nät inte uttrycker sin glädje genom att kasta sig runt halsen på Jesus utan att istället kasta sig på knä framför honom med orden: ”Lämna mig Herre, jag är en syndare” (jfr Luk 5:10). Även aposteln Paulus påminner i sitt första brev till Korint om att han varit en kyrkans förföljare när han bekänner sig ovärdig att kallas apostel, men erkänner att Guds nåd har gjort underverk med honom och trots sina begränsningar, har han anförtrotts uppgiften att ära och predika evangeliet. (jfr 1 Kor 15, 8-10).



”I dessa tre beskrivningar ser vi hur det autentiska mötet med Gud leder människan till att inse sin egen fattigdom och otillräcklighet, sina begränsningar och sin egen synd”, sa påven. ”Men trots denna svaghet, omvandlar Herren som är full av nåd och förlåtelse, människans liv och uppmanar henne att följa honom. Den ödmjukhet som Jesaja, Petrus och Paulus vittnar om uppmanar alla som har fått den gudomliga kallelsens gåva att inte fokusera på sina begränsningar, utan att hålla blicken fäst på Herren och hans underbara nåd - att konvertera hjärtat, och fortsätta att med glädje "lämna allt" för honom.



Påven förklarar denna uppmaning att inte koncentrera sig på sina egna begränsningar: Gud ser inte på det som är viktigt för människan, sa påven och citerade den första Samuelsboken :””människor ser till det yttre, men Herren ser till hjärtat”. (1 Sam 16:7), och han omvandlar de fattiga och svaga människorna, som dock tror på honom, till modiga apostlar och frälsningspredikare”.



Påven gjorde apropå detta en uppmaning till kyrkans präster om urskiljning, nu under det pågående prästerskapets år, att besvara kallelsen med generositet, men att inte lita på sin egen styrka utan öppna sig och låta Guds nåd agera”. Påven uppmanade särskilt prästerna till Jesajas, Petrus och Paulus ödmjukhet och tro, och till att uttala sitt ”ja” med glädje och full hängivenhet.



I advent firade den katolska kyrkan i Sverige ”Livets söndag”, i Italien inföll ”Livets söndag” igår och den italienska biskopskonferensen hade valt ”Livets kraft – en utmaning i fattigdomen" som tema på deras budskap i år. Påven uppmärksammade detta vid sin Angelusbön genom en appell för de mest försvarslösa:



”Under den nuvarande perioden av ekonomiska svårigheter, blir de mekanismer som leder till fattigdom och starka sociala orättvisor mer dramatiska, och livet såras och kränks, vilket särskilt påverkar de svagaste och mest försvarslösa”.

”Denna situation måste främja en integrerad mänsklig utveckling för att övervinna fattigdomen och behoven”, fortsatte påven, ”och framför allt påminna om att människans mål inte är välfärd, utan Gud, och att mänskligt liv måste försvaras och främjas i alla dess skeden. Ingen är herre över sitt eget liv, utan alla är kallade att bevara och respektera det, från befruktningen till att det slocknar naturligt”.



San välfärd på jorden med andra ord, väl-färd, att fara väl, en god färd mot Gud som är vårt mål. Ordet säger det själv. På söndag beger sig påven till Caritas soppkök i Rom som Roms biskop - ett svar på den europeiska biskopskonferensens uppmaning till kontinentens biskopar att aktivt agera för att bekämpa den ökande fattigdomen på kontinenten.



I slutet av Angelusbönen tackade påven de som samlats på Peterslatsen på ”Livets söndag”, och de som hjälper barn, sjuka och äldre i staden, liksom Roms kardinalsvikarie och hjälpbiskopar, och han uttryckte sin uppskattning för de initiativ som stiftet uppmuntrat genom universitetslärare, föreningar, rörelser, engagemang på vårdcentraler, och andra projekt för att främja livet och familjen.



Samtidigt påminde påven om att på torsdag infaller den internationella dagen för de sjuka, den 11 februari, på dagen till minne av den heliga Jungfrun i Lourdes, och att han därför på torsdag morgon kommer att fira en mässa med de sjuka i Peterskyrkan.

 








All the contents on this site are copyrighted ©.