2010-02-02 17:04:30

"Kristen fullkomlighet räknas i kärlek". Benedictus XVI släpper två fredsduvor från sitt fönster och manar till solidaritet med de arbetslösa


(01.02.10) Vägen till kristen fullkomlighet är kärleken – påvens Angelusbön igår på Petersplatsen, kretsade kring Aposteln Paulus lovsång till kärleken(1 Kor 12,31-13,13), som påven kallar en av de bästa sidorna av Nya testamentet och hela Bibeln.



”I sitt första brev till korintierna, visar Paulus "vägen" till fullkomlighet. Detta - säger han - består inte i att ha extraordinära kvaliteter: att tala nya språk, att känna till alla mysterier, att har en underbar tro eller göra heroiska saker”, sa påven och citerade aposteln. ”Den består i kärleken - agape - den sanna kärleken, som Gud har uppenbarat för oss i Jesus Kristus.



”Kärleken är den största gåvan, som ger alla de andra gåvorna sitt värde, men ändå är den inte skrytsam, inte uppblåst, utan den "gläds med sanningen" och det goda i andra. Den som verkligen älskar söker inte tillfredställa sina egna intressen, den är inte stridslysten, ”allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den”. (jfr 1 Kor 13:4-7). Så småningom, när vi möts öga mot öga med Gud, kommer alla andra gåvor räknas mindre, det enda som för alltid kommer att förbli är kärleken, eftersom Gud är kärlek och vi skall vara som han, i fullkomlig gemenskap med honom.”



Påven talade vidare om vad detta innebär här och nu, i vår värld, och förklarade att kärleken måste vara den kristnes kännetecken. ”En sammanfattning av hela hans liv; av det han tror och det han gör” - och påven påminde om att det var därför som han valde att skriva sin första encyklika om kärleken, ”Deus Caritas Est”. ”Denna encyklika var uppdelad i två delar som motsvarade de två aspekterna av kärleken”, påminde påven, ”dess betydelse, och dess agerande i praktiken. Kärleken är essensen av Gud själv, den är meningen med skapelsen och historien, den är ljuset som ger godhet och skönhet till varje mänsklig existens”.



”Samtidigt, är kärleken Guds stil och den troendes stil, den är det beteende som dem som svarar på Guds kärlek väljer, när de ger sitt eget liv som en gåva till Gud och till sin näste. I Jesus Kristus utgör dessa två aspekter en perfekt enhet: Han är kärleken personifierad. Denna kärlek är helt uppenbarad för oss i den korsfäste Kristus. Fäst blicken på honom, när vi med aposteln Johannes bekänner: "Vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss, och tror på den” (jfr 1 Joh 4:16).



Påven tog helgonen som modeller för att beskriva hur de alla trots deras mångfald i andlighet och mänskliga karaktärer alla passar in på lovsången till kärleken. ”Var och en av deras liv är en hymn till kärleken, en levande lovsång till Guds kärlek”, sa påven och tog dagens helgon som exempel, den Helige Johannes Bosco, som grundade salesianorden, och är ungdomarnas beskyddare, och han åberopade Johannes Boscos förbön, om att prästerna må växa som fostrare och fäder till ungdomarna, så att de som upplever denna pastorala kärlek, tar emot kallelsen att själva ge sina liv till Kristus och evangeliet.



Efter Angelusbönen påminde påven om att denna dag var det den internationella dagen för spetälska, och han påminde om den Helige Fader Damien som gav sitt liv för de spetälska, samtidigt som han bad för de människor som fortfarande lider av denna sjukdom, liksom för de frivilliga som arbetat för en värld utan spetälska.



Påven påminde även om att det denna söndag var den andra dagen för bön för fred i det Heliga Landet, och i gemenskap med den latinska patriarken av Jerusalem och de franciskanska väktarna av det Heliga Landet, förenade påven sig andligt med många kristna från hela världen i bön, och han hälsade de som hade sökt sig till Petersplatsen för denna anledning.



Påven uppmärksammade även den ekonomiska krisen leder till stor arbetslöshet, och uppmanade till ansvar hos alla: arbetsgivare, arbetstagare, ledare. Påven tog några exempel i Italien, där uppsagda arbetare lever under svåra förhållanden, och han instämde med den italienska biskopskonferensens uppmaning, att göra allt vi kan för att skydda de arbetslösa och öka sysselsättningen och försäkra om anständigt arbete, tillräckligt för arbetarna att försörja sina familjer.



Enligt den årliga traditionen gick igår romerska pojkar och flickor från den katolska organisationen Katolsk Action – Azione Cattolica, genom roms gator i en fredsmarsch som slutar med att en pojke och en flicka får komma upp i påvens rum och läsa sin hälsning och sitt fredsbudskap. Påven tackade dem för deras fredskaravan, och för duvorna som skulle släppas iväg ur fönstret som ett tecken på hopp. När de väl släppte duvorna i år flög en tillbaka in i påvens rum, men efter en stund fick påven tag i den igen och släppte ut den.








All the contents on this site are copyrighted ©.