2010-02-08 09:39:28

Paavin paastonajan viesti:Ihminen ei yksin pysty toteuttamaan oikeutta.


"Ihmisen on päästävä omavaraisuuden harhakuvitelmasta ja hyväksyttävä Kristuksesta tuleva laki",kirjoittaa Benedictus XVI paastonajan viestissään. Hänen on hyväksyttävä,suurempi,Kristuksesta tuleva laki.Paavin viestin lähtökohtana on Paavalin roomalaiskirjeestä löytyvät sanat:Mutta nyt Jumalan vanhurskaus ,josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille,jotka uskovat;sillä ei ole yhtään erotusta.
"Laki ei yksin pysty takaamaan sitä mitä ihminen tarvitsee.Materiaaliset tarpeet ovat välttämättömiä, sitä paitsi Jeesus itse paransi sairaita,ruokki häntä seuranneita joukkoja ja varmasti myös tänään Hän tuomitsisi sen välinpitämättömyyden ,minkä johdosta sadat miljoonat ihmiset kuolevat tänään nälkään,janoon ja lääkkeiden puutteeseen. Mutta ihmisen jakama oikeus ei takaa kaikkea sitä mitä hän tarvitsee. Vielä enemmän kuin elantoa, ihminen tarvitsee Jumalaa".
Paavi puhuu ihmisen jatkuvasta kiusauksesta, samasta mistä kärsivät jo fariseukset eli löytää pahan alku ulkopuolisista syistä.Monet modernit ajatussuunnat uskovat toteuttavansa oikeudenmukaisuutta poistamalla yksinkertaisesti ulkopuoliset syyt. Se on naivi ja likinäköinen ajatus,sillä pahan aikaansaamalla epäoikeudenmukaisuudella ei ainoastaan ole ulkopuolisia juuria, vaan sen alku löytyy ihmissydämestä,mikä olisi välttämättä puhdistettava itsekkyydestä.
Kristillinen sanoma vastaa myönteisellä tavalla oikeudenmukaisuuden janoon.Kristuksen oikeus tulee armosta.Kristuksen veren kautta tuleva sovitus merkitsee,että ihmisen tekemät uhraukset eivä vapauta häntä syyllisyyden tunteesta, vaan sen tekee loputtomiin avautuva Jumalan rakkauden ele. Kääntyä Kristukseen ja uskoa evankeliumiin merkitsee oman puutteellisuuden hyväksymistä.Näin ollen voi ymmärtää,että usko on kaikkea muuta kuin luonnollinen tosiseikka,tarvitaan nöyryyttä,jotta pystytään ymmärtämään ,että tarvitaan "Toista"joka vapauttaa minut itsekkyydestäni.Tämä kokemus kannustaa kristittyä oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamiseen,missä kaikki saavat välttämättömän voidakseen elää ihmisarvon mukaista elämää ja missä oikeudenmukaisuutta elävöittää rakkaus.








All the contents on this site are copyrighted ©.