2010-01-04 13:14:02

Om 2010 blir ett gott år beror på till vilken grad vi väljer att samarbeta med Guds nåd, sa påven under Angelusbönen


(04.01.10) Vi ska börja med att uppmärksamma de sista raderna i påvens Angelusreflektion på nyårsdagen, en appell för fred på den internationella fredsdagen som infaller varje år den 1 januari.



”Den första dagen på året, vill jag vädja till samvetena hos dem som tillhör väpnade grupper av alla slag. Till var och en av er och till alla säger jag: och allt jag säga: Stanna upp, fundera och överge våldets väg! Just nu kan det här steget tyckas omöjligt, men om du har modet att göra det, kommer Gud att hjälpa dig, och du kommer få tillbaka i fredens glädje i ditt hjärta, den fred som du kanske sen länge har glömt bort. Jag anförtror denna uppmaning till den heliga Guds moder, Marias förbön”.



Påven påminde om att namnet Maria gett barnet, Jesus, betyder "Gud räddar", och att Jesus är uppfyllelsen av Guds uppenbarelse. ”Jesus är Guds ansikte, han är välsignelsen för varje person och alla folk, han är freden för världen. Tack, heliga moder, som födde Frälsaren, Fridsfursten!”



Vi ska se vidare på gårdagens Angelusbön som ar en förklaring över varför mänskligheten har anledning att hoppas, även om vi inte är utan svårigheter och problem. Så här förklarade påven det inför Petersplatsen fylld av troende och pilgrimer som nu under julhelgen har sökt sig till Rom i extra stor skara. Påven sa:



Problemen saknas inte, vare sig i kyrkan eller i världen, liksom i familjelivet. Men gudskelov, baserar sig inte vårt hopp på sannolikhet, inte heller på ekonomiska diagnoser, även om de är viktiga. Vårt hopp är i Gud, men inte generiskt religiöst eller med fatalism beslöjad av tro. Vi litar på den Gud som i Jesus Kristus visade sin fullständiga och slutgiltiga önskan att vara med människan, att dela hennes historia, att vägleda alla till sitt rike av kärlek och liv. Detta är det stora hopp som ger själ till, och ibland rättar till, våra mänskliga förhoppningar.



Påven förklarade det han just sagt med en serie bibelcitat ur dagens liturgi, och framför oss fick vi bilden av Gud, inte endast universums skapare, utan även fader, som valde oss före världens skapelse, och som förutbestämt att vi är hans barn. ”I Jesus Kristus har Guds lag blivit ett levande vittnesmål, skriven i hjärtat av en man som, genom den Helige Ande är kroppsligt närvarande med hela den gudomliga fullkomligheten”, sa påven, och förklarade att det här är mänsklighetens rätta anledning till hopp.



”Detta är den verkliga orsaken till mänsklighetens hopp: historien är förståelig, eftersom den "bebos" av Guds visdom. Men den gudomliga planen uppnås inte automatiskt, eftersom det är ett kärleksprojekt. Kärleken genererar frihet och kräver frihet.



Guds rike blir verkligt, eller, är verkligt i historien - tack vare Kristi ankomst, har det redan vunnit över de onda krafterna. Men varje man och kvinna är ansvariga över att ta emot honom i sina liv, dag för dag. Därför kommer även år 2010 vara mer eller mindre ett gott år beroende på till vilken grad var och en, utifrån sitt eget ansvar, kommer att samarbeta med Guds nåd.



Och även i slutet av denna Angelusbön uppmanade påven de troende att vända sig till Jungfru Maria och av henne lära oss denna andliga inställning. Guds Son tog kött från henne, men inte utan hennes samtycke. När Gud vill ta ett steg framåt med oss mot det "förlovade landet", knackar han först på våra hjärtan, och väntar, så att säga, på vårt ”ja”, i våra små och stora val. Maria hjälper oss att alltid acceptera Guds vilja, med ödmjukhet och mod, så att även livets prövningar och lidande, samarbetar för att påskynda hans rättvisa och fredliga rikes ankomst.



----------



Det har kommit ett pressmeddelande från den Heliga Stolen där fader Federico Lombardi meddelar att påvens personliga sekreterare, Msgr. Georg Gaenswein, har gjort ett privat besök hos Susanna Maiolo, efter det att påven uttryckt omtanke för hennes situation. I uttalandet från den Heliga Stolen läser vi att "den process som inleddes inom Vatikanens rättsväsende kommer att följa sin gång tills det är avslutat." Susanna Maiolo, klättrade över staketet vid början av midnattsmässan på julafton och trots insatser från säkerhetsstyrkan, lyckades hon nå den Helige Fadern och greppa om palliet, vilket leder till att han förlorade balansen och föll till marken.








All the contents on this site are copyrighted ©.