2009-10-28 16:43:48

Gå till söndagens mässa och meditera över bibeln som är den lampa som belyser vår vandring på jorden, sa Benedictus XVI vid onsdagens audiens


(28.10.09) Det behagliga höstvädret fortsätter, till stor glädje för alla de många deltagarna vid onsdagens audiens som även i dag hölls ute på Petersplatsen.

Påven talade denna gång om 11-hundratalets monastiska och skolastiska rörelser och om det ska vi höra i hans engelska version. På italienska uppmanade han dessutom vår tids troende till att lyssna varsamt till evangeliet under söndagens mässa och att reservera en stund varje dag för meditation av bibeln, för att den må bli lampan som belyser vår vandring på jorden. Men nu till den engelska texten som lyder så här:

”I vår katekes om de kristna tänkarna från medeltiden ska vi nu tala om teologins förnyelse genom den gregorianska reformen. 1100-talet var en tid av andlig, kulturell och politisk pånyttfödelse i Västerlandet. Teologin blev i sig själv alltmer medveten om sin egen natur och metod, tog upp nya problem och lade grunden för de stora teologiska mästerverken på tolvhundratalet, Tomas av Aquinos och den helige Bonaventuras århundrade.

Två grundmodeller av teologi uppstod nu , sammanbundna med de respektive klostren och skolorna som kom före de medeltida universiteten. Den monastiska teologin växte fram ur den bönerika kontemplationen av skrifterna och kyrkofädernas verk och den betonade deras inre enhet och andliga mening som var koncentrerad på Kristi mysterium.

Den skolastiska teologin sökte förklara tron genom att studera källorna och tillämpa logiken, och ledde till de stora syntetiska verk som nu är kända som ”Summae”. Även idag inspirerar oss detta förtroende för trons harmoni och förnuftet, till att räkna med hoppet inom oss och att visa att tron befriar förnuftet och gör människans själ istånd att höja sig till den kärlekens kontemplation av sanningens helhet som är Gud själv.

Jag välkomnar varmt de engelsktalande besökarna vid dagens audnens, särskilt dem från England, Irland, Sverige, Nigeria, Indien och USA. Över er alla nedkallar jag Guds välsignelse i glädje och frid.
Till dagens audiens hade det kommit circa 30 000 deltagare.







All the contents on this site are copyrighted ©.