2009-09-28 16:47:31

”Jesus är det enda sanna och trovärdiga hoppet som detta land, Europa och mänskligheten behöver” - Benedictus XVI:s predikningar i Brno och Stará Boleslav


(28.09.09) 150 tusen personer deltog igår på söndagens mässa intill flygplatsen i Brno. Det blev därmed Tjeckiens största religiösa möte genom tiderna. Bland de troende fanns tusentals pilgrimer från Slovakien, Polen, Tyskland, Ungern och Österrike. I sin predikan uppmanade Benedictus XVI de troende att återupptäcka Jesus, mänsklighetens enda hopp. Vår historia visar oss - sade påven - vilka absurditeter som uppstår då människan utesluter Gud. Under mässan närvarade cirka femtio kardinaler och biskopar samt Tjeckiens president Václav Klaus.
 
Det var en minnesrik mässa. Innan mässan vände sig en präst till den stora folksamlingen och sade att det var påvens önskan att de skulle följa mässan i tyst meditation, utan applåder och viftande med flaggor. Förmaningarna mottogs positivt av de troende som under den kommunistiska regimen tvingades till entusiastiska applåder. Benedictus XVI påminde under sin predikan om att Jesus kom för att förkunna frihet och glädje till alla lidande och fattiga: ”Han är det enda sanna och trovärdiga hoppet som detta land, Europa och mänskligheten behöver” sade påven.

 
Påven underströk att historiens erfarenheter visar vilka absurditeter som uppstår då människan utesluter Gud från sina val och sina handlingar. ”Historiens erfarenheter, sade påven, visar oss också att det inte är lätt att bygga ett samhälle som bygger på värden som godhet, rättvisa och broderskap, eftersom människan är fri och hennes frihet förblir bräcklig. ”Det är därför, sade påven, som det är samtliga generationers uppgift att se till att friheten vinns för det goda och mänsklighetens rätta ordning”. ”Det verkliga hoppet - tillade han – blev förverkligat av Jesu död och uppståndelse, som befriat oss från ondskan och egoismens slaveri. Men dagens kultur utgör ofta en radikal utmaning till tron, och därmed också för hoppet”.

Efter mässan, under Angelusbönen, hälsade påven till alla pilgrimer som kommit till Tjeckien från grannländerna. Många hade deltagit i en bönevaka under natten inför påvens mässa. Till sist uppmanade han de troende att inte förbli likgiltiga inför människan som söker sanningen, kärleken och det sanna livet. ”Inför dom skall vi visa vägen till Jesus som ger liv i överflöd” avslutade påven.


Ännu en minnesrik mässa firades idag av påven i Stará Boleslav, nära Prag, platsen för den Helige Vaclavs martyrskap som var en böhmisk kung under 900talet och Tjeckiens skyddshelgon. Idag firar man hans minne och i Tjeckien är det en nationell helgdag. Benedictus XVI, innan han firade en mässa inför 45 tusen troende, vördade helgonets reliker som vilar i den Helige Vaclavs basilika. I sin predikan betonade påven att världslig makt är kortlivad och endast skänker sorg, och att endast Kristus ger oss den sanna lyckan som består.

Det var nästan en världsungdomsdag för Central-och Östeuropa i Stará Boleslav. Tiotusentals ungdomar hade kommit från Tjeckien, Slovakien, Polen, Tyskland och Österrike. Många höll sig vakna under hela natten med sånger, eukaristisk tillbedjan och bikt. Och trots tusentals ungdomar förblev atmosfären lugn och stilla med stunder av djup tystnad, bön och enhet. Påven uppmanade alla att följa den Helige Vaclavs exempel som gav sitt liv för att följa Kristus. Sedan frågade han om heligheten fortfarande är aktuell. ”Historien visar oss våra kortsiktiga mål - sade påven – som även i detta land sett falla makter som nästan verkade ouppnåeliga. Men plötsligt var de berövade sin makt”.

"Den som förnekar och fortsätter att förneka Gud och därför inte följer Honom verkar ha ett enkelt liv och uppnår materiell framgång. Men om du bara skrapar på ytan ser du att det i dessa människor finns sorg och missnöje. Bara de som håller i sitt hjärta den Heliga Gudsfruktan äger förtroende inför människan och tillbringar sitt liv till att bygga en mer rättvis och solidarisk värld.”

”Idag - sade påven - behöver vi människor som har tro och är trovärdiga. Människor som är beredda att personligen betala för att sprida de kristna ideal som de bekänner. Det är helighetens smala väg som utpekats av Jesus: "Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig.”








All the contents on this site are copyrighted ©.