2009-07-25 13:55:41

Påven under vespern i Aosta: ”Herrens makt är förlåtelse och nåd, till skillnad från Stalin som undrade hur många divisioner Vatikanen hade."


(25.07.09) Påven befinner sig på semester vid Aosta i alperna denna månad och under vespern på fredagen i katedralen i Aosta talade Benedictus XVI om hur Kyrkans mission är att kungöra för världen om Gud och om Hans makt. Den Helige Fadern förklarade att vi måste hitta sätt att låta folk få kunskap om Gud igen, att "påminna" dem och världen därför att ett samhälle utan Gud "saknar kompass och inriktning". Vi måste få folk att inse att Herrens makt är förlåtelse och nåd, till skillnad från "Stalin som undrade hur många divisioner Vatikanen hade".

Vespern i katedralen var en av få programpunkter under påvens korta semester i Valle d’Aosta. Trots en olycka i vilken han bröt sin högra handled, verkade påven avslappnad och glad medan han hälsade på de tusentals människor som kantade vägen mot katedralen. Den Helige Fadern började sin predikan med att säga att "i min senaste encyklika försökte jag visa hur Gud är en oumbärlig prioritet i vår personliga historia, i samhället och i världen". Påven sade att evangelisation består i att den avlägsna Guden verkligen kommer oss nära, att Han låter oss lära känna Honom, att Han uppenbarar sig. "

Under sin predikan nämnde påven också en romersk bön som ber Gud om att visa sin allmakt genom förlåtelse och nåd och att Guds makt är starkast eftersom "Han kan lida med oss". ”Genom detta, visar Han oss sin verkliga makt så att vi i vårt lidande aldrig är ensamma”. Påven avslutade med att förkunna att ”Gud kan förändra vår värld genom att låta sin flod av godhet flyta mäktigare än allt det onda som finns i den”.

Innan påven lämnade katedralen hälsade han till alla de troende som var närvarande med orden:

”Kära vänner,

Jag vill bara säga tack för er gästfrihet, er kärlek och för att ni är så sympatiska. Här är vi alla förenade i bön, vi är förenade i vänskap som Herren har givit oss. Jag önskar er alla allt gott, och en lycklig semester, eftersom jag är på semester ... utan olyckor! Tack!”








All the contents on this site are copyrighted ©.