2009-05-25 15:53:02

"Den sanna humanismen utesluter inte Gud". Benedictus XVI i Montecassino


(25.05.09) Benedictus betyder välsignelse, och det var som en välsignelse som Cassinoborna och Montecassino munkarna tog emot påven Benedictus XVI igår, då han gjorde ett pastoralbesök över en dag, i området som ligger strax norr om Neapel. Vi hörde i lördagens program att Cassino led som martyr under det andra Världskriget för 65 år sedan, och under mässan i staden på söndagmorgonen gjorde påven en stark appell för världsfreden, och han upprepade åter en gång att den sanna mänskligheten, humanismen, kan inte utesluta Gud.


En ny humanism var alltså påvens vädjan, som föds då vi söker Gud och som visar de sista, de marginaliserade sin uppmärksamhet, utsatta och invandrare. Men påven glömde inte att uttrycka sin solidaritet med de arbetslösa, i ett område där många arbetare söker arbete och har blivit uppsagda.


Det var på berget Montecassino som den Helige Benedictus på 500-talet grundade den munkorden som skulle komma att prägla hela Europa. ”Den helige Benedictus och munkväsendet har fortfarande mycket att erbjuda Europa, dess folk och civilisation, mycket”, var påvens budskap vid mässan i Cassino under vilken cirka 20 000 personer deltog.


Borgmästaren som välkomnade påven sa, under jubel, att torget på vilken mässan firades nu inte längre skulle bära namnet Piazza Mirqanda utan istället Piazza Benedetto XVI.


Benedictus XVI lät sin predikan präglas av den benediktinska traditionen. Ännu idag ekar Sankt Benedictus uppmaning att hålla hjärtat fäst vid Kristus, ”att inte lägga något före honom”. Påven talade vidare om att söka Gud och visa sig villig att lyssna till honom, och som i sitt tal till kulturvärlden i Paris förra året uppmanade han till quarere Deum – sök Gud.

Ora et labora et lege, "bön, arbete och kultur" - detta motto, sa påven, ”är en sammanfattning av den benediktinska andligheten”. Tre pelare där främst bönen är det vackraste ordensgrundaren lämnade i arv till Benediktinorden. Påven talade vidare om Guds Ord, och om hur vi kan bli sanningens och kärlekens profeter om vi troget lyssnar till hans ord.

Sedan talade påven vidare om arbetet, en annan hörnsten i den benediktinska andligheten. Att mänskliggöra näringslivet, konstaterade påven, är typiskt för munkväsendet, vilket man ser i munkarnas sätt att stå vid de anställdas sida i Cassinos stora industrivärld. Påven riktade även några ord apropå arbetarnas prekära alarmerande situation:

"Må det sår som de som drabbats av arbetslöshet i detta område mana de ansvariga för den offentliga sektorn, företagare och dem som har förmågan att bidra med verkliga lösningar på krisen, skapa nya arbetstillfällen för att på så vis skydda familjerna."

Ja i synnerhet uppmanade påven till engagemang för familjen, "idag är den starkt hotad" - "ungdomar kämpar för att hitta ett värdigt arbete som tillåter dem att bygga upp en familj."

Den katolska kyrkan firade Kristi Himmelsfärd och påven påminde om att i och med Kristi Uppstigit till himlen, går människan in i en ny och unik i intimitet med Gud, människan finner från och med nu alltid en plats i Gud, sa påven. Himlen "är inte en plats ovanför stjärnorna, utan något mer sublimt - himlen betyder Kristus själv, den gudomliga personen som fullt ut tar emot mänskligheten för alltid. I honom som Gud och människan är oskiljaktigt förenade för evigt. "

Påven riktade sig även till det folk i Cassino led under det andra världskriget. Tysta vittnen är även de många kyrkogårdar som omger staden Cassino, sa påven och påminde om att han skulle besöka den Polska kyrkogården, som sista etapp på sin dag.

Påven erinrade även om sin senaste resa till det Heliga Landet, som "fredens pilgrim". "Fred är i första hand en Guds gåva och därför ligger dess styrka i bönen”. Men han underströk att det är en gåva som blivit anförtrodd människan, och därför uppmuntras människan att anstränga sig för att bekämpa alla former av egoism och orättvisor. "För att bli "fredens sanna byggare", sa påven, måste vi lära oss "att först bekämpa och besegra det onda inom oss själva och sen i förhållande till andra”.











All the contents on this site are copyrighted ©.