2008-08-28 10:18:36

I en appell riktat till Indien fördömer Benedictus XVI alla typer av våldsattacker mot det mänskliga livet


(27.08.2008) RealAudioMP3
Benedictus XVI kom in till Rom från Castelgandolfo för onsdagens audiens, som denna dag hade den Helige Aposteln Paulus i centrum, och han började med att säga att han innan semestern, för två månader sedan, började en ny katekes serie i samband med invigningen av det paulinska året, i minnet av aposteln Paulus.

Dagens audiens var en biografi över aposteln Paulus, och påvens reflektion började med att datera Paulus födelse till år 8 e.Kr. Paulus föddes i Tarso, i den romerska provinsen Cilicia. Han var av judisk familj, han talade grekiska och hans namn var latinskt, Saul, liksom hans medborgarskap. Redan här kan man ana var Pauli sanna universella natur hade sina rötter, sa påven. Paulus arbetade som tältmakare, men vid 12-13 års ålder, då han tagit emot den judiska konfirmationen, bar mitzva, lämnade Paulus Tarso för att bege sig till Jerusalem, för att undervisas av rabbinerna i enligt de strängaste fariséernas normer.

Benedictus XVI berättade vidare om hur denne ortodoxe jude kom i kontakt med den nya rörelsen som följde Jesus från Nazareth, som ansågs vara en risk och ett stort hot mot den judiska identiteten. Och som Paulus berättar i breven hade han varit stolt över sin förföljelse mot de första kristna. Det är i detta skede i Pauli liv som hans omvändelse sker, i mötet med Kristus på vägen till Damaskus, men det lovade påven att han ska tala mer om i nästa onsdags katekes.

Från och med denna stund förändrade Paulus helt sitt liv och blev evangeliets outtröttlige apostel. Historien minns Paulus framför allt för det som han gjorde som apostel, än som farisee. Hans liv efter omvändelsen delas upp i tre missionsresor och man lägger till den fjärde då han som fånge nådde Rom för att lida martyrdöden. Allt detta berättar Lukas evangelisten om i Apostlagärningarna.

Men det är viktigt, sa påven då han reflekterade över de tre resorna, att skilja den första från de andra två. Och med mycket noggrannhet vägledde påven oss i Paulus fotspår, men inte bara geografiskt utan även hur kyrkan tagit sina första steg mot att bli universell; hur skulle de omvända hedningarna stå i förhållande till Israels lagar? Skulle de stå under Israels arv, och ta del av profeternas löften?

Vid ett annat tillfälle hade Paulus en dröm i vilken en man från Makedonien, bad Paulus att komma och hjälpa dem. Det framtida Europa bad Paulus on hjälp och driven av denna vision fortsatte Paulus vidare till Europa.

Pauli resor är mycket spännande äventyr, och efter dagens katekes hade påven tagit med åhörarna på en resa i Pauli fotspår, bortre Medelhavet runt, för att slutligen, via Kreta, Malta, Siracusa, Kalabrien och Pozzuoli utanför Neapel nå Rom på den romerska vägen Via Appia. I en katekes längre fram lovade Benedictus XVI att tala om hur Paulus led martyrdöden i Rom.

Och påven förklarar hur viktigt det är att minnas Paulus, hans oro för alla kyrkor” (2 Kor 11,28), hur han ”gör allt för Evangeliet” (1 Kor 9,239). Vi ser framför oss en man som fascinerad av Evangeliets ljus, förälskad i Kristus, drivs av den djupa övertygelsen att världen behöver Kristi ljus. Det är detta vi i ser i slutändan av Pauli resor: hans passion för evangeliet, sa påven var bön avslutningsvis var att även vi ska se detta ljus som Paulus såg, och att våra hjärtan ska beröras av Ordet, så att vi kan hjälpa till att släcka världens törst på Evangeliets Ljus och Sanning.
 Efter att påven hade hälsat på pilgrimerna på diverse språk, gjorde han en appell för Indien där en ny våldsam förföljelse av de kristna härjar. Benedictus XVI sa att han fördömer med styrka alla typer av våldsattacker mot det mänskliga livet, vars helighet kräver allas respekt. Han uttryckte även sin solidaritet och närhet med sina bröder och systrar i tron, som prövas hårt, och han bad till Gud att stödja de i sitt lidande och att ge dem kraft att fortsätta att tjäna Kärlek för allas bästa.

Avslutningsvis uppmanade han Indiens religiösa och statliga auktoriteter att tillsammans arbeta för att återinföra den fredliga samlevnaden som det indiska samhället allt id varit ett tecken på.
 







All the contents on this site are copyrighted ©.