2008-07-31 17:52:09

Påvens personliga predikant gästade Sverige och sträckte ut handen till gemenskap


(31.07.2008) RealAudioMP3
Påvens personliga predikant, den vitskäggige kapucinmunken pater Raniero Cantalamessa, gästade Sverige och Oasmötet i Borås den 25 och 26 juli. Han är en av de främsta företrädarna bland karismatiska katoliker och han är en av den karismatiska rörelsens mest efterfrågade talare. Som enda människa i världen har han varje fredag i advents- och fastetid möjlighet att predika inför påven och hela den övriga ledningen i Vatikanen. Han ingår även i den katolska delegationen för dialog med pentekostala kyrkor, och reser till olika sammanhang världen över och undervisar om Den Helige Anden.

”Om vi vill erfara pingstens gåva finns det en förutsättning, sade bl a pater Cantalamessa, Omvänd er! På samma sätt som Jesus grät över Jerusalem, borde vi gråta över vår hårdhet och vår synd innan vi är redo att bli döpta i Den Helige Anden. Hungrar och törstar jag verkligen efter rättfärdighet? Eller nöjer jag mig med medelmåttighet? Vi säger ofta att vi inte kan bli av med synden - men oftast är det kanske mest för att vi inte vill bli av med den.”

Pater Cantalamessa gav även ett personligt vittnesbörd, där en helt central händelse i hans liv ägde rum 1977. Han beskriver det som sitt andedop.

”Först var jag mycket kritisk till den karismatiska rörelsen, sade han, men jag blev starkt berörd av både den sorg över kyrkans splittring och den djupa uppriktighet i syndabekännelsen som jag mötte bland andedöpta katoliker.”

Till slut lade Cantalamessa ner sitt motstånd. ”Dopet i Den Helige Anden gav mig mycket som jag inte haft förut, bland annat en ny längtan efter bön. Efter det här kunde jag knappt bärga mig tills jag fick be tidegärden.”

Påvens predikant sträckte även ut handen till gemenskap. ”Herrens vilja är att alla Kristna ska höra samman, sade han, tidigare hade jag många fördomar mot protestanter, men nu har jag mött dem och lärt känna dem.”








All the contents on this site are copyrighted ©.