2008-03-24 13:56:06

"De troende är aldrig främlingar för varandra", sa Benedictus XVI under Påskvakan.


(23.03.2008) Ceremonin under påskvakan symboliserar ljusets inträde. Vakan, som börjar i mörkrets och dödens anda, strålar plötsligt till liv i uppståndelsens stund då alla ljus tänds, halleluja körens röster stiger och klockorna börjar ringa. Under påsknattens predikan talade Benedictus XVI om Jesu död - "en nyhet som förändrar världen". Centralt i predikan låg även fredens och forsoningens budskap, där tron spelar en viktig roll - "Troende människor är aldrig främlingar for varandra", sa påven. Under påskvakans gång döpte Benedictus XVI 7 personer, 5 kvinnor och 2 män ifrån Italien, Kamerun, Kina, Peru och USA. Bland de nydöpta fanns även Magdi Allam, egyptisk journalist i Italien och vice direktör for en av Italiens största dagstidning ”Il Corriere della Sera”.

Under påskvakan spelar ljuset och mörkret en stor roll. Den Uppståndne Kristus ljus vinner over mörkrets skuggor. I en fullkomligt mörklagd Peterskyrka hörs en stämma kalla: 'Kristus världens ljus' tre gånger, och efter det tänds plötsligt alla ljus. Denna symboliska passage från mörker till ljus gör påsk vakan till det som den Helige Augustinus kallar Alla vakors moder. Vitt och guld är färgerna som dominerade i en till brädden fullsatt kyrka, som uppmärksamt lyssnade till påvens ord.

"Med sin död kliver Jesus in i Faderns kärlek, hans död är en kärleksakt. Men kärleken dör inte, den ar odödlig. Det är därför som Jesu avresa förvandlas till en ny ankomst. En närvaro på djupet som aldrig tar slut. Med denna kärleksakt färdas Kristus genom jaget och duet, genom igår och idag, ifrån den gångna tiden till morgondagen".

Påven riktad sina ord till de nydöpta: "Genom dopet kliver Herren in i ert liv genom hjärtats port. Han kliver igenom alla portar, och förenar sitt liv med ert liv, vilket förenar ert liv med era medmänniskors. Den uppståndne håller er i sin kärleks öppna eld. Ni blir så en enhet, en enda kropp i Honom, en enda kropp sinsemellan".

Påven underströk detta genom att förklara att de troende aldrig är främlingar för varandra. "Vi ingår i en kommunion på grund av vår identitets djup: Kristus i oss. Detta gör tron till fredens och försoningens kraft i världen. Avståndet är redan övervunnet, i Kristus har vi kommit varandra nära".

Benedictus XVI talar om dopets två element: vattnet och elden. "Liksom Moses räddades ur vattnet, räddar Jesus oss ur dödens hav och drar upp oss i det sanna livet, men han gör inte bara det. Med sin radikala kärlek för Jesus himmelns ljus till jorden, Sanningens ljus, som vi tar emot i dopet och som vi måste värna om och förvalta".

"Vi vill inte att Sanningens ljus som belyser vägen, ska slockna. Vi vill beskydda ljuset och forsvara det mot alla de krafter som gör allt for att slacka det, sa att vi på nytt ska hamna i mörkret utan Gud. Ibland kan mörkret tyckas bekvämt. Där kan jag gömma mig och leva mitt liv i sömn. Men människan är inte kallad till mörkret, människan är kallad att leva i ljuset".

"Detta ljus är samtidigt eld; Guds kraft, som inte vill förstora, men som vill förändra våra hjärtan, så att vi blir riktiga människor, Guds människor, som gör Guds fred verksam på jorden". Med denna inbjudan att alltid vända sig mot Vägen, mot Sanningen och Ljuset, avslutade Benedictus XVI sin predikan under årets påskvaka i Peterskyrkan. "Var påskmänniskor, ljusets män och kvinnor", uppmanade påven, "fulla av kärlekens brinnande låga".

Dopfunten som används under påskvakans ceremoni är Toffettis dopfunt som till vardags står i det Sixtinska kapellet.

Att den före detta muslimske journalisten och vicedirektören för Il Corrriere della Sera, Magdi Allam, döptes av påven fick naturligtvis stor uppmärksamhet i pressen. Vatikanens presstalesman Fader Frederico Lombardi understryker därför i ett pressmeddelande att den Katolska Kyrkan inte gör skillnad på personer, framför Guds kärlek står alla människor lika och alla är välkomna till Kyrkans församling. Magdi Allam har uttalat sig starkt mot de fundamentalistiska muslimer som inte tillåter denna religionsfrihet.








All the contents on this site are copyrighted ©.