2008-03-19 15:14:26

Konflikter och våld får inte sista ordet i historiens händelser, sa Benedictus XVI vid onsdagens audiens. Han slutade med en appell för Tibet


(19.03.2008) Innan vi börjar att berätta om dagens audiens ska vi passa på att gratulera Påven Benedictus XVI som idag har namnsdag. Vatikanen har helgdag och man firar den helige Josefs dag idag. Det liturgiska firandet ägde rum förra söndagen, för att man inte skulle kollidera med stilla veckans program.

Vi är nu inne i Stilla veckan och pilgrimer och turister strömmar upp mot Peterskyrkan i långa rader. Det var därför naturligt att audiensdeltagarna måste delas upp i två grupper, den ena i Peterskyrkan och den andra i Audienshallen. De församlade i Peterskyrkan fick allra först sin välkomsthälsning av Påven och han vände sig speciellt till Opus Deis ungdomar som samlats i Rom: "Ni är det nya hoppet i denna värld som längtar efter att möta Jesus, ibland utan att de ens märker det. Ansträng er först och främst att förbättra denna värld med att själva förändras med ett intensivt andligt liv, speciellt genom att närma er försoningens sakrament och ofta ta del i firandet av eukarestin. Jag anförtror var och en av er och era familjer till Maria som aldrig avstod från att betrakta Jesus, hennes sons anlete. Över var och en av er nedkallar jag den Helige Josemarias och alla era lokala helgons beskydd, samtidigt som jag önskar er en Glad Påsk."

I audienshallen väntade den andra stora gruppen pilgrimer och turister och vi ska höra något av vad Påven hade att säga till de engelsktalande deltagarna.

”Påskens tre heliga dagar som kyrkan nu förbereder sig att fira, inbjuder oss att ta del av Kristi lidandes mysterium , död och uppståndelse. Dessa dagar är det liturgiska årets hjärta. På skärtorsdagen påminner kyrkan om den sista måltiden. Vid Krimamässan förnyar biskopen och hans präster sina prästerliga löften och man välsignar sakramentets olja. Mässan vid Herrens måltid påminner om Jesu instiftande av hans kropps och blods sakrament och hans bud om att vi ska älska varandra. På långfredagen tar vi upp mysteriet om synden, när vi lyssnar till redogörelsen om Herrens lidande och vördar korsets trä. Påskaftonen, en dag av tystnad och bön förbereder oss för glädjen i påskvigilen, när Kristi ljus skingrar mörkret och den frälsande kraften i hans påskmysterium uttalas i dopets sakrament. Må vårt deltagande i dessa högtidliga firanden fördjupa vår omvändelse till Kristus, speciellt genom försoningens sakrament och vår kommunion i hoppet om uppståndelse med alla våra lidande bröder och systrar i världen.

Konflikter och våld kommer inte att få sista ordet i historiens händelser, sa Påven i sin italienska text. Den korsfäste Kristus är uppstånden och har besegrat världen. Vi bör alltså utgå från honom för att bygga upp en värld grundad på fred, rättvisa och kärlek. Med dessa ord sammanfattade Påven Påskens budskap till de circa 15 000 pilgrimer och turister som deltog i dagens audiens.

Påskriterna ger oss nytt hopp: Att minnas Kristi mysterium innebär att leva i dagens historia, övertygade om att vad vi firar är levande och aktuell verklighet . Ur detta kommer Påvens uppmaning till alla troende att i vår bön bära med oss dramatiken i fakta och situationer som i dessa dagar drabbar så många av våra bröder i varje del av världen.

Många personer väntade även på en påvens appell för de dramatiska händelserna i Tibet och vid slutet av audiensen kom den. ”Jag följer med stor oro nyheterna från Tibet. Mitt faderliga hjärta känner sorg och smärta inför så många människors lidande.. Med våldet , tillade han, löser man inte problemen utan de förvärras. Jag ber er att ena er med mig i bönen. Låt oss be den allsmäktige Guden , ljusets källa , att han upplyser allas sinnen och ger var och en av parterna mod att välja dialogens och toleransens väg. Appellen följdes av starka applåder.









All the contents on this site are copyrighted ©.