2008-01-30 16:25:52

Den helige Augustinus är en idealisk modell för relationen mellan tro och förstånd, sa Benedictus XVI under onsdagens audiens


Under förmiddagens audiens fortsatte påven Benedictus XVI sin onsdagskatekes om kyrkofadern den Helige Augustinus, och under sin 4:e etapp fördjupade han sig i några aspekter av Augustinus intellektuella och andliga lära. Som den starkt troende man Augustinus var, fann han behovet att förena förstånd och tro mycket viktigt, sa Benedictus XVI. Det var han som lärde oss att för att kunna förstå måste vi tro, och för att tro måste vi förstå.

Det är viktigt att inte separera de två dimensionerna tro och förstånd, fortsatte påven. Det är två krafter som för oss mot förståelsen, skriver Augustinus kort efter sin omvändelse. Tron öppnar vägen för Sanningen.

Gud gör sig känd genom vårt förstånd, även om han alltid går utöver det vi kan förstå med bara förstånd. Om vi frågar oss om vilket budskap den Helige Augustinus har till dagens män och kvinnor, är det hans övertygelse om vårt behov av Sanningen. När Augustinus beskriver sitt sökande efter Sanningen säger han så här:

”Du var i mig, och jag sökte dig i alla de vackra ting utanför mig som du har skapat. Du var med mig, men jag var inte med dig. Nu hungrar jag och törstar efter dig.” Augustinus undervisar oss i att utveckla vänskap med Gud. Han påminner oss om att Gud inte är långt bort. Han är inte långt bort från vårt förstånd, inte lång bort från våra hjärtan. Sanningen bor i oss.

En av den Heliga Augustinus fraser är ”Du har skapat oss för din skull, och aldrig finner våra hjärtan frid tills de vilar i dig. Att hålla Gud på avstånd, innebär att du håller även dig själv på avstånd. Människan är en stor gåta som endast Kristus kan upplysa. I mötet med Gud möter man även sitt sanna jag, sin identitet.

Augustinus beskriver Kristus som huvudet och människorna kroppen. En enhetlig kropp som är ”Guds folk och Guds hem”. Detta var temat på Benedictus XVI.s teologiska doktorsavhandling år 1953, då den unge Joseph Ratzinger skrev om Kristus som medlare mellan Gud och människan. Augustinus lär dagens människa att hoppet att finna Sanningen finns.

Igår tisdag presenterades påven Benedictus XVI:s fastebudskap 2008, av kardinal Cordes, vid det påvliga rådet ”Cor Unum”. Årets budskap fördjupar sig i en reflektion över allmosor, och om de kristnas plikt att generöst förvalta sina ägodelar.








All the contents on this site are copyrighted ©.