2008-01-23 16:56:33

Vi behöver full enhet , för världen behöver enhet, sa Benedictus XVI vid onsdagens audiens.


Denna onsdag höll Påven sin veckoadiens i Audienshallen dit det kommit circa 5000 personer och vi ska höra något om vad han sade: ”Den här veckan firar de kristna världen runt hundraårsminnet av böneveckan för kristen enhet, ett initiativ som påbörjades av fader Paul Wattson år 1908. Ämnet för det här året är Paulus uppmaning till tessalonikerna: ”Att bedja ständigt”. Enligt andra vatikankonicliet utgör bönen och livets helighet ”själen för hela den ekumeniska rörelsen".
När kristna från olika kyrkor kommer tillsammans för att bedja, erkänner de att enheten inte kan uppnås bara genom mänsklig styrka och vilja. Det är bara genom att lita till Guds nåd som vi kan leva enligt Jesu bön att ”alla må bli till ett”. Därför ber jag nu alla kristna att envetet tacka Gud allsmäktige för framstegen som uppnåtts hittills längs ekumenikens väg, och att vara ihärdiga i sin strävan mot enhet så att världen ska kunna tro att Jesus är den ende sonen, sänd av Fadern.
"Världen lider av avsaknaden av Gud", sa påven vidare, "av att inte kunna se hans anlete". Men hur ska den kunna känna igen detta Guds anlete i Kristi anlete om vi kristna själva är splittrade, om den enes lära går mot den andres, om vi är mot varandra?
Om strävandena för enhet, sa påven, så har de tagit diverse olika former.. från ett ömsesidigt igenkännande av varandra, en broderlig kontakt mellan medlemmarna i olika kyrkor till konversationer som blivit alltmer vänskapliga och till samarbete i olika fält och en teologisk dialog med sökandet av konkreta former för gemenskap och samarbete.
I dag, sa Påven utanför den officiella texten, känner vi starkt meningen av orden att vi alla bör bli till ett. Vi behöver en full enhet mellan de kristna för att världen behöver enhet.
Och i böneveckans program kommer Påven att på fredag besöka Paulusbasilikan här i Rom för att där gemensamt fira enhetsveckans avslutningsceremoni.










All the contents on this site are copyrighted ©.