2008-01-14 15:16:38

På julens sista högtid, Jesu dop, döpte Benedictus XVI 13 barn i det Sixtinska kapellet och uppmanade alla döpta att troget förvalta dopets gåva.


Igår firade den katolska kyrkan Jesu dop och i och med det avslutas julen liturgiskt. Jesu dop firade Benedictus XVI med en högtidlig mässa med barndop i det Sixtinska kapellet klockan tio, och efter det läste han Angelusbönen på Petersplatsen. Under sin predikan under mässan vände sig påven till spädbarnens föräldrar och fördjupade sig i en reflektion över jorden liv som tar slut och det gudomliga livet, som man tar emot i dopet. När Jesus döptes i floden Jordan var han inte ett barn, men liturgiskt hör hans dopfest till julen. Och det är mycket som förknippar Jesu dop med dessa barns dop, sa påven.

Det grekiska ordet för dop betyder nersänkning. När Jesus kom till jorden lämnade han det fullkomliga livet och nedsänktes i den mänskliga verkligheten, och genom att delta i vår verklighet, gjorde han det möjligt för människan att delta i det fullkomliga livet. Därför föddes han som oss, växte upp och som vuxen började han sitt offentliga liv med dopet i Jordan. Han klev ner i floden tillsammans med syndare för att ta emot dopet av Johannes döparen. Johannes ville inte döpa Jesus, men Jesus insisterade, för det var Faderns vilja.

Varför var det Faderns vilja?, fortsatte påven. Jo för att från den stunden då Jesus klev upp ur vattnet, och Fadern sände ner sin Helige Ande över honom, blev det uppenbarat att Jesus var han som kommit för att döpa oss människor med Helig Ande. Han hade kommit för att ge oss det överflödiga, eviga livet och göra oss till hela människor i kropp och själ. Det var målet med Kristi existens, att ge mänskligheten Guds liv och kärlek.

Med att döpa era barn ger ni dem det de behöver för att växa, och under deras uppväxt har ni ansvaret att utveckla tron, hoppet och kärleken i dem. Försäkra dem med er närvaro i deras utveckling. Be för era barn, lägg dem varje dag i Guds händer. För att växa väl behöver barn stor materiell omsorg, men det är framför allt viktigt att lära dem vem Gud är och att älska honom och vara honom trogen. En förälder är den första och viktigaste livsmodellen för ett barn. Kära föräldrar, vittna om livet och kärleken för era barn, avslutade påven.

Efter flera dagars regn hade solen på nytt brutit igenom molen i Rom och på Petersplatsen väntade tusentals troende då Benedictus XVI klev fram till sitt fönster.
Även under Angelusbönen talade påven om dopets betydelse och om det ögonblick Jesus lämnade sitt liv i skymundan i Nazareth och trädde fram offentligt för första gången. Det var då Jesus visade sig som Kristus, sa påven. Kristus, som är det grekiska ordet för det hebreiska ordet ”Messias”, och som betyder smord. Kristus blev inte smord med olja som kungarna och de högsta prästerna i Israel. Han blev smord med Helig Ande.

Den djupa meningen med att göra Faderns vilja framgår först vid slutet av Jesu liv på jorden, med hans död och uppståndelse. Genom dopet tog Jesus på sig tyngden av hela mänsklighetens synder, sa påven. Som Guds Lamm kunde han ta synderna ifrån människan. Hela Kristi mission sammanfattar sig i detta; att sänka ner oss i helig ande, att förnya och göra vårt liv evigt, att frigöra oss från döden och från alla kedjor som binder oss vid den, och öppna vägen mot det sanna och fulla livet. Det är det som skedde idag då 13 barn tog emot dopets sakrament i Sixtinska kapellet, avslutande påven medan han önskade alla döpta att förstå den gåva de tagit emot och att förvalta den troget.

Efter Anglusbönen påminde Benedictus XVI om att man på söndagen firade Världsdagen för flyktingar och att han i årets budskap lägger sin uppmärksamhet på de många unga flyktingar och utvandrare, som väljer att leva lång ifrån sina familjer och hemländer. Den störta risken löper unga flickor och minderåriga sa påven. De som har vuxit upp på flyktingläger har rätt till en framtid!

Jag vill uttrycka min djupa tacksamhet till dem som engagerar sig för att hjälpa unga invandrare att integrera sig i samhället, skolan och arbetslivet, och jag vill uppmuntra kyrkliga församlingar att ta emot invandrare och lyssna till deras historier. Påven uppmanade invandrarna att göra sina plikter, respektera ländernas lagar och bygga på ett bättre samhälle. Tro inte att våld kan lösa några av era problem, avslutade Benedictus XVI.








All the contents on this site are copyrighted ©.