2007-11-21 15:48:37

Guds ord i kyrkans liv och mission- Benedictus XVI riktlinjer inför synoden har publicerats


Synoden i oktober nästa år, som har temat "Guds ord i Kyrkans liv och mission", håller på att utformas och ett viktigt förberedande dokument har publicerats nu i dagarna. Dokumentet har som mål att ge riktlinjer för reflektion i hela den universella kyrkan på synodens tema. Huvudpunkterna i dokumentet är den centrala roll som Guds ord har i varje kristen människas liv.

Biskopsynodens ordförande ärkebiskop Nikola Eterovic, säger att detta dokument är ett viktigt redskap i förberedelserna inför synoden. Riktlinjerna är uppdelade i tre delar. Den första delen berör just Guds ord, de olika betydelserna av Guds ord, inte bara bibeln, det skrivna ordet utan även det uppenbarade Ordet i Jesu person.

I den andra delen lägger man Guds ord i förhållande till Kyrkan, och med det, de olika områden där de troende möter Guds ord i kyrkan, främst i predikningarna och i församlingens liturgiska bön. Den tredje delen berör kyrkans mission, och Guds ord som den skatt kyrkan ska bära ut till alla när och fjärran, till de som känner till liksom till de som inte känner till Jesus.

I oktober 2005 var synodens tema Eukaristin, och mons Eterovic understryker hur starkt knutet den förra synodens tema är med nästa års tema. De troende är alltmer övertygade om vikten av Guds ord, och att varje person har tillträde till Guds ord, inte endast för sin personliga andliga utveckling, men för att en kunskap om Ordet är nödvändig i familjen och i det sociala livet.

Under den senaste tiden har påven vid olika tillfällen understrukit hur viktigt det är att läsa och begrunda Guds ord, och i kyrkans olika församlingar ser man redan många nya initiativ - bibelstudiegrupper och liknande för att upptäcka och lära känna denna skatt. Tyvärr saknas mycket kännedom om bibeln hos de troende, säger mons Eterovic.

Benedictus XVI citerade den Helige Hieronymus nyligen och sa att : "den som ignorerar de Heliga skrifterna ignorerar Kristus. Påven uppmanar om att återuppta den såkallade "lectio divina" då man använder bibeln som källa till bön. Detta både enskilt och i grupp. Kardinal Martino säger att hans erfarenheter är att ungdomar är mycket väl inställda till "lectio divina"

I dokumentet har Benedictus XVI uttryckt risken att tolka bibeln fel. Kardinal Martino säger att tolknings farorna är av olika slag. De flesta har redan konfronterats men visst lever de kvar. Han säger att de liberala, fundamentalistiska, feministiska etc. tolkningstendenserna är hämmande eftersom de baserar sig på förutfattat ställningstagande.

I encyklikan "Dei Verbum" som kom ut för 40 år sedan står det tydligt viken uppgift kyrkan har i förhållande till de Heliga Skrifterna. En evangelisation utan Guds ord är intelektuell och abstrakt, säger Kardinal Martini. Och på den sista frågan "På vilket sätt inbjuder du till att återvända till Guds ord?" svarar han: Jag tycker att du idag ska läsa en sida i Markusevangeliet, en sida imorgon och så vidare varje dag. Efter läsningen ska du be en liten stund över de du har läst. Jag tror det är den bästa inbjudan till de Heliga Skrifterna.
  







All the contents on this site are copyrighted ©.