2007-08-16 13:47:19

Scott Hahn skriver om försoningens sakrament i boken Herre förbarma dig


I boken Herre, förbarma dig presenterar författaren Scott Hahn det bibliska och katolska synsättet på försoningens sakrament, och visar oss varför bikten är en nyckel till vår andliga utveckling. Steg för steg vandrar vi genom botens alla skeden. Från det obehagliga med insikten om vår synd, genom ånger, rannsakan och bekännelsen till glädjen i mötet med Guds barmhärtighet och förlåtelsen.

Vi läser i första kapitlet om den mänskliga oviljan att tala om sina felsteg, och om insikten om hur dåligt man mår då man börjar förfalska verkligheten, att leva osant.

Författaren berättar om en personlig upplevelse, då hans samvete vaknade till liv och då han märkte att den största smärtan man känner, då man gör något fel, inte ligger i rädslan att åka dit och bli bestraffad, utan smärtan var att krossa en kär persons hjärta. När man vet att ens skuld är avslöjad, kan man inte njuta av lyckade lögner och stölder.

När författaren nu har invigt oss i hur viktigt det är att leva sant för att må bra, tar han oss med på en vandring genom försoningens sakrament. Vi möter Adam som lägger ifrån sig skulden på Eva. Vi möter Kain, som efter att ha mördat sin bror, skyller ifrån sig, och anklagar Gud, för att vara orättvis. Kain är försvarsinställd, känner fruktan, skam och självömkan, men han ångrar sig inte och säger inte förlåt. Vi läser vidare om ånger, och om vikten av ångerhandlingar, och vi möter Moses och Petrus.

Slutligen möter vi barmhärtigheten. ”Barmhärtigheten har blivit fullständigt avslöjad i Jesus Kristus. Men det är viktigt att förstå det på rätt sätt. Barmhärtighet är inte att tycka synd om. Det är inte heller någon fribiljett till att ”synda på friskt” därför att vi vet att vi kan bli av med det till slut………….Den helige Tomas av Aquino insisterade på att nåden och rättvisan är oskiljaktiga: rättvisa utan barmhärtighet är grymhet, barmhärtighet utan rättvisa är sönderfall”.

I slutet av boken uppmanar författaren till att gå till bikt, och beskriver hur befriande det är att betala sina gamla räkningar. ”Jag har syndat. Detta är mina synder. Det är allt du förväntas säga: inte andras synder, eller dina egna dina dygder, utan bara dina fula, grå, trista synder, enformiga synder”.

På ett klart, lättförståeligt språk förklarar Scott Hahn den verkliga betydelsen av Jesu enkla, men grundläggande löfte — ”Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bli frälst” (Joh 10:9).

Boken Herre, förbarma dig ger tankeväckande insikter i omdiskuterade ämnen som ofta väcker reaktion. Boken är inte bara ett bibelstudium, utan också en vägledning för den som söker en djupare förståelse i försoningens sakrament, och den ger även inspiration och praktiska råd.

Scott Hahn är en internationellt erkänd katolsk föreläsare och teolog. Hahn innehar Benediktus XVI:s professur i Biblisk teologi och Liturgisk förkunnelse vid prästseminariet S:t Vincent i Pennsylvania, i USA. Han är även professor i teologi vid Franciscan University i Steubenville, Ohio, där han också bor med sin familj. Bland hans övriga böcker kan nämnas Lammets måltid och Himlarnas drottning, som båda liksom Herre, förbarma dig, är utgivna av bokförlaget Catholica. Han har även skrivit boken Rome Sweet Home. Det är en bästsäljare han skrev tillsammans med sin fru, om deras konversion till katolicismen. RealAudioMP3








All the contents on this site are copyrighted ©.