2007-06-29 17:08:07

Benedictus XVI förkunnar Paulusåret i Paulusbasilikan


”Även idag har Kristus behov av apostlar som är beredda att offra sig själva, av vittnen och martyrer som Petrus och Paulus” sa Påven i sin predikan vid öppnandet av Paulusåret i basilikan San Paolo fuori le mura.. Apostlarna var inte rädda för svårigheter och förföljelse , de förkunnade evangeliet och de hängav sig helt åt Kristus. Och det är särskilt deras personliga engagemang som idag står som en lektion för varje kristen. Kyrkan blir trovärdig och effektiv bara när de som tillhör den är villiga, att med det egna livet betala för sin trohet mot Kristus, detta i varje situation, sa Påven.
Denna basilika, som har sett händelser av djupt ekumeniskt värde , fortsatte han, påminner oss om hur viktigt det är att bedja tillsammans för enhetens gåva, den enhet för vilken Petrus och Paulus gav sina liv, ända fram till det yttersta blodets offer.
Och så var det dags för det högtidliga ögonblicket när Benedictus XVI öppnade Paulusåret:
Jag är glad att officiellt förkunna att vi till aposteln Paulus ägnar ett speciellt jubelår, från den 28 juni 2008 till den 29 juni 2009 i samband med tvåtusenårsminnet av hans födelse som av historikerna anses vara mellan det sjunde och tionde året efter Kristi födelse.
Påven slutade med att be alla troende att vara apostlar och verka för enhet och samförstånd mellan alla kristna.








All the contents on this site are copyrighted ©.