2007-06-11 15:10:13

Påven uppmanar till att besöka Kristus i det Heliga Sakramentet och vädjar om att världens kidnappade ska frisläppas


Över 50000 pilgrimmer var samlade på Petersplatsen som badade i sol. Denna söndag firade kyrkan Kristi Heliga kropps och blods fest och påven tog pånytt tillfället i akt att uppmana alla till att besöka Kristus i det Heliga Sakramentet. Gör vi det upplever vi den inre tystnad och frid som vårt annars så högljudda splittrande vardagsliv behöver, sa påven. Där möter vi åter Kristus och upplever att Gud är oss nära.
Det Heliga Sakramentet är ett av vår tros mysterium. Kristus närvaro i Eukaristin. Varje gång som en präst förnyar Jesu offergåva under mässan med orden "Detta är min kropp......detta är mitt blod", lämnar prästen över sina händer, sin röst och sitt hjärta till Kristus som vill stanna i världen med oss och vara Kyrkans bultande hjärta. Påven fortsätter:
Men även då mässan är över stannar Jesus, levande i tabernaklet, och det är därför vi söker honom i det Heliga Sakramentets andakt. I mitt dokument Sacramentum Caritatis underströk jag hur viktigt det är att hylla och tillbe Sakramentet. Det finns en oupplösligt samband mellan mässan och det Sakramentandakten. Den Heliga Mässan är Kyrkans största andakt, och apropå det säger den Helige Augustinus : "Ingen äter detta kött, om han inte först har vördat det".
Påven uttryckte även sin uppskattning till de religiösa ordnar som speciellt tillämpar Sakramentsandakten. "Ni påminner oss alla om hur central Kristus är i våra liv", sa påven. Han vände sig även till ungdomarna och sa att han är glad att se att det blir alltmer vanligt att ungdomar upptäcker det vackra med Sakramentsandakten, både den enskilda individen och i grupper.

Jag uppmanar er präster att främja dessa ungdomsgrupper, och att vägleda dem så att dessa stunder är fulla av passande värdighet, med växlande tystnad och Guds ord. Påven understök hur viktigt det är idag att öva sin förmåga att samla sin själ och söka inre tystnad. Sakramentsandakten hjälper oss att samla oss, inte bara i vårt eget "jag", men även i det kärleksfulla ordet "du", som är Jesus, vår Gud som är oss så nära.

Påven avlutar Angelusbudskapet med orden: Maria är en eukaristisk kvinna, hon inbjuder oss vördnadens hemlighet. Hennes enkla ödmjuka hjärta var alltid samlat runt Jesus. I honom vördade hon Guds närvaro och hennes älskade Frälsare. Må hon låta vördnaden till eukaristins mysterium växa i hela kyrkan, och glädjen att gå i mässan, speciellt på söndagar, liksom längtan att vittna om Jesu oändliga kärlek.

Innan Angelusbönen ekade över Petersplatsen gjorde påven en stark vädjan. Han sa: Ofta får jag förfrågan att intressera mig för personer och bland dem även katolska präster som är kidnappade på olika platser i världen. Ni är alla i mitt hjärta och i mina dagliga böner. Jag tänker bl.a på de smärtsamma händelserna i Colombia. Jag vänder min vädjan till de personer, som är upphovsmän till så avskyvärda handlingar, att ta sitt samvete till fånga, så de förstår det onda de gjort, och att de snarast släpper sina fångar, och låter dem återvända till sina kära. Jag överlämnar alla fängslade offer i Marias moderliga beskydd.







All the contents on this site are copyrighted ©.