2007-06-04 16:10:44

Påven helgonförklarar fyra europeiska helgon och vädjar om att världens vapen ska ge vika för kärleken.


Fyra helgon kanoniserades igår på den Heliga Treenighetens dag. Det var under en högtidlig mässa på Petersplatsen, medan regnet föll över tålmodiga pilgrimer som samlats. I slutet av cermonin efter mässa, angelus och hälsningar tackade påven alla närvarande för deras tålamod, men samtidigt tackade han även för regnet. "Vattnet är en stor gåva, och det är vi tacksamma för," sa han. Som varje år har vårgrönskan redan börjat torka och gulna, under den heta solen i Rom.

Eftersom det var helgonförklaring höll inte påven sitt sedvanliga Angelustal, utan mässans predikan var påvens ord denna dag. Påven komenterade dagens bibeltexter, han talade om visdomen och om de fyra helgonen, som personer som vittnar om Guds kärlek på jorden. Han sa:

Efter kyrkan dop i den Helige Anden vid Pingsten, öppnar vi våra blickar mot himlen för att med tro fördjupa oss i Guds mysterium. En substans i tre personer. Fadern, Sonen och den Helige Anden. En av söndagens texter är tagna ur Ordspråksboken. Där får visheten själv tala. Visheten står bredvid Gud som en assistent, som arkitekt, säger påven. Kosmos är ett underbart panorama sett ur vishetens ögon. Visheten läser vi, strömmar ut från Gud. Den är en fortsäning på hans kraft. Den är alltid sig själv, men förnyar allt. Och genom tiderna har den fyllt dom goda själarna, och format Guds vänner och profeter. Påven stannar vid detta uttryck.
Genom tiderna, säger han, ser vi tecken på en outtömlig vittnesbörd av fromhet, visdom och godhet i Guds vänner, som är av mångväxlande slag. Visdomen visar sig överallt i kosmos, i sin storhet och skönhet, men dess mästerverk är helgonen, sa påven. Sanningen lyfter fram Guds kärleksplan och gör den synlig för oss. Vi kan se den överallt, men vi kan framför allt se den i mänskliga personer, i helgonen, där Guds skönhet och godhet skiner igenom och där Guds ljus, Sanningen och Kärleken blir oundviklig.

I Kristus blev visheten människa, och han är den osynliga Gudens avvbild. Det är efter Jesu helighet som den Helige Anden formar helgonen. Varje enskilt helgon deltar i Jesu rikedom. Det är därför som vi just i denna dag ska öppna våra hjärtan och låta den Helige Anden forma dem, så vi med vårt liv blir Jesu vänner, så att vi kan vittna om hans godhet och hans sanning.

Under de sedvanliga hälsningarna på olika språk talade påven till den italienska föreningen för militärisk hälsa, som har mottot " Arma pietati cedant", som betyder "vapnen ger vika för medlidandet. "Måtte alla världens vapen göra det- vädjade påven- alla världens vapnen ge vika för kärleken!"

I fredags tog påven emot en delegation ambasadörer vid den Heliga stolen under en audiens. Det var ambasadörerna från Sudan, Burundi, Pakistan, Estland och Island, och eftersom de är sidackrediterade och inte har en fast stol, får de gå på audiens tillsammans. Påven började med att tala till alla fem ambassadörerna, som oundvikligen representerar mycket olika länder, om hur de rika länderna inte ska uttnyttja jordens naturresurser utan hjälpa de fattigare länderna att utveckla dess plats i världsekonomin. Det är viktigt att rika länder inser vilket ansvar de har, och med samvete utvecklar sin levnadsstil så den blir mer jämnställd. Förutom det talade han om hur viktigt det är att olika religioner samarbetar i arbetet att forma sina troende i respekt mot varje tro och varje kultur. Dessa var de två huvudkoncepten som påven tog upp, men även många andra ämnen berördes, som t.ex Darfur konflikten.

Till Estlands ambassadör Juri Seilenthal, 37 år gammal, sa påven att den revolution som Estland har gått igenom visar två saker. Dels att man inte kan förtrycka ett naturligt medfött behov av frihet som finns hos alla personer och befolkningar, och dels att det är omöjligt att skilja friheten från sanningen, respekten och värdigheten, som är varje individs rättigheter. Katolikerna i Estland måste därför tillsamans med de andra kristna främja och försvara äktenskapets värdighet, familjen, barnens uppfostran och den Guds gåva som livet är.

Till Islands ambassadör, Stefan Laurus Stefansson, talade påven on evangeliet som rotat sig i den islänska kulturen och samanfört den med den europeiska. Påven lovordade Islands engagemang i försvaret av miljön och balansen i landets använing av miljön. Och med det avslutade påven med orden: Man kan inte ungå att se att det finns oskiljbara länkar mellan skapelsens fred och folkens fred.








All the contents on this site are copyrighted ©.