2007-04-30 15:31:19

Påven firar den Gode herden och prästviger 22 diakoner i Peterskyrkan


Under söndagmorgonen vigdes 22 diakoner från Roms stift till präster i Peterskyrkan av påven Benediktus XVI. Påven talade länge till dem.

Det här är en sällsam dag för er alla, sa påven. Som påve och Roms biskop är jag glad att viga er till präster och se er träda in kyrkans presbyterium. Jag tackar Gud för den gåva som ert prästämbete är för kyrkan.

Jesus kallar sig den Gode Herden, som ger sina får evigt liv. Han vill dela det mänskliga livet med människorna för att ge dem nytt liv och leda dem mot frälsningen. Han känner sina får och hans får känner honom, liksom hans Far känner Honom och Han känner sin Far. Det handlar inte om att känna på det intelektuella planet. Det är en personlig djup relation, mellan en som älskar och en som är älskad, mellan en som är trogen och en som vet att han kan ha tillit. Den Gode Herden inbjuder oss att följa utav kärlek.

Övertygelsen om att Kristus aldrig överger oss och ingenting kan hindra hans frälsningsverk, ger oss en konstant tröst och ett orubbligt hopp, även de dagar som är fulla av svårigheter. Guds godhet är stark, och den är alltid med er.

Nu som präster har ni samma mission. Ni ska så hans ord, de ord som bär Guds rike med sig. Ni ska sprida hans gudomliga barmhärtighet, och ni ska nära de troende med Hans kropp och blod. Om ni ska klara av detta måste ni nära er själva med eukaristin, det kristna livets källa och höjdpunkt. Ni kommer allt eftersom upptäcka rikedomen och ömheten i den gudomlige lärarens kärlek, Han som idag kallar var och en av er till en intim vänskap. Om ni lyssnar på honom och följer honom troget kommer ni att sprida hans kärlek och hans passion hos själarna. Ni kommer alla bli goda herdar med Hans hjälp, och beredda även ni att ge ert liv för honom om det är nödvändigt. Låt oss behålla och sprida den glädje som vi får av att vara med Herren, och vittna om kärleken till honom och till våra bröder. Förnya varje dag ert svar, "ja", utan förbehåll.

Idag säger Jesus till er, Jag kallar er inte längre tjänare, utan vänner. Odla denna gudomliga vänskap, med eukaristins kärlek. Maria följer er. Maria som aldrig lämnade sin sons sida. Hon är alla prästers himmelska moder. Om vi låter Guds nåd förnya oss inombord, kan vi var guds goda herdar, och med glädje leda och älska den flock som Jesus vann med sitt blod.







All the contents on this site are copyrighted ©.